Začínáme cvičit ( nejen ) IPO –
1. díl
-
V předchozích článcích, uveřejněných na
stránkách tohoto časopisu, jsme se zabývali specifickými otázkami
výcviku jako je např. chůze u nohy, zákus nebo vyhledání figuranta.
Články vznikly jako reakce na zkreslené představy a tvrzení o výcviku
dle mezinárodního zkušebního řádu IPO, se kterými jsme se pravidelně
setkávali také na stránkách tohoto časopisu. Články v sobě zahrnovaly
především rozbor požadavků na provádění a hodnocení některých cviků.
Takováto pojednání částečně ukazovala jen na
filozofii provádění a hodnocení některých cviků dle řádu IPO. Byl to
však jen jakýsi náznak míry odlišností od provádění výcviku dle jiných
řádů. Zkušenější psovodi v nich mohli nalézt také odpověď na některé
problémy související s vrcholovým výcvikem psů, a to především dle řádu
IPO či dle řádu SchH/VPG (oba řády jsou v dnešní době téměř totožné).
Články neměly vzájemnou návaznost a tudíž neřešily to nejdůležitější –
jak začít a následně jak postupovat k onomu vysněnému cíli, tedy
perfektně vycvičenému psu, schopnému obstát i v konkurenci těch
nejlepších. Abychom cvičení dle řádu IPO přiblížili širší kynologické
veřejnosti, pokusím se vám v několika článcích sdělit svůj názor na
výcvik psa dle zkušebního řádu IPO. Tady bych chtěl vysloveně zdůraznit
ona dvě slůvka „svůj názor“. Je možné, že někteří výcvikáři mohou mít na
věc odlišný názor a myslím si, že by dokonce bylo i prospěšné, kdyby nás
s tím odlišným názorem seznámili.
-
Tak na úvod by to mohlo stačit a pojďme
k věci. Problematika výcviku psů a věcí s tím souvisejících je tak
široká, že není možné pojednávat o všem, protože články by vycházely
mnoho let, a to by samozřejmě ztrácelo jakýkoli smysl. Pokusím se
některé věci a problémy jen lehce naťuknout a jiným, těm
nejpodstatnějším se budeme věnovat trochu více. Záleží pak na každém
z vás jestli sami pocítíte
nutkání se o dané problematice dovědět víc a jestli sáhnete po odborné
literatuře.
-
Před několika lety se nám otevřely
hranice mezi sousedními státy. To mělo za následek nejenom volnost
cestování, ale dochází také i k šíření informací o výcviku. Jsme lační
se dovědět co nejvíce.Vrháme se na informace ze „Západu“, a to především
z Německa, Belgie a Holandska. Zajímá nás, a možná nebudu daleko od
pravdy, když použiji slůvko „jenom“, technická část výcviku. Pídíme se
po tom, kdy máme zmáčknout tlačítko na vysílači el. obojku, kdy psa
seknout teleskopickým prutem, řešíme zda je lepší dělat vysílačku na
kopací míč nebo na balónek zavěšený na drátěné „šibenici“ apod. Chápu
to, ale mám za to, že na výcvik jdeme tak nějak od zadu. Vlastní
technické finesy by měly být až vyvrcholením našeho snažení naučit psa
určitému cviku. Teď si někteří z vás říkají, o čem to tady píši, že
takhle se běžně cvičí pes. Možná máte pravdu, ale jsem přesvědčen, že
správný výcvik probíhá zcela jinak. Nejdříve musíme pochopit spoustu
věcí o samotném výcviku, o procesu učení, měli bychom co nejvíce poznat
etologii (nauka o chování) psů a pak se teprve můžeme zajímat o různé
finesy, které mohou napomoci psa dovést k dokonalému provedení cviku.
Tady znovu musím zdůraznit slůvko „mohou“, protože jak se říká: Když dva
dělají totéž, není to nikdy totéž. No nic, znovu pojďme na ten slibovaný
začátek.
-
Je řada předpokladů, které musí nastat,
abychom mohli vycvičit psa. Základním předpokladem je mít vhodného psa.
Pes nakonec vlastně ani nemusí být náš, může být půjčovaný, ale přece
jenom je nejlepší mít psa vlastního. Nechtěl bych tady zabřednout do
konstatování, které plemeno je vhodné více či méně pro cvičení IPO. Koho
to bude více zajímat, tak se např. podívá jednak kolem sebe na blízké
cvičáky, případně na seznam účastníků na našich vrcholových soutěžích či
na mistrovství světa FCI. V každém případě je pro IPO nejvhodnější pes
vyrovnané živé povahy, tzv. sangvinik. Rozdělení povah psů podle
jednotlivých typů se však nyní věnovat nebudeme, ale budeme se jimi
zabývat později. Hned na úvod musím zdůraznit, že úspěšně vycvičeným se
pes nestane při občasné sobotní návštěvě cvičáku. Tady je zapotřebí si
uvědomit, že návštěva organizovaného cvičení na cvičáku slouží pouze ke
kontrole našeho snažení psa vycvičit, případně načerpat nové poznatky o
metodice a další směry a posloupnosti výcviku. Neznám nikoho, komu by
se povedlo vycvičit psa pouze v organizované době na cvičišti. Z toho
vyplývá, že kromě vhodného psa potřebujeme mít také dostatek času na
výcvik. Zkoušky IPO 1 až 3 jsou zkoušky všestranné, kde máme kromě
poslušnosti, také stopu a obranu. Z toho logicky vyplývá, že budeme
potřebovat také schopné, odborně zdatné pomocníky – šlapače a figuranta
či figuranty. Nejlepší je samozřejmě stav, kdy se s vámi dá dohromady
malá skupinka lidí, ve které je kromě vhodného figuranta také několik
dalších kamarádů, které spojuje společný zájem, a to cvičení psů. Nemusí
nutně všichni cvičit IPO, ale vhodné je, když na tento druh výcviku
nejsme úplně sami. Logicky by v této skupince měl být aspoň jeden
zkušený výcvikář, který by měl mít tak trochu i pedagogické schopnosti.
Otráveni mnohdy budeme jen z toho, že se nám nemusí ve výcviku vždy
všechno podařit hned na první pokus, natož když s námi někdo jedná
necitlivě a vytýká nám chyby při výcviku nevhodným způsobem. A to
nejdůležitější jsem si nechal na konec. A cože to je? Nejdůležitější
jsme samozřejmě my, naše vlastnosti a náš přístup k výcviku. Možná se to
někomu bude zdát jako fráze, ale fráze to v žádném případě není. Stačí
jen poslouchat ostatní psovody při výcviku nebo soutěžích. Stačí
vyslechnout důvody, proč pes neprovedl určitý cvik nebo ho neprovedl
tak, jak si psovod představoval. Jestli mě paměť neselhává, tak jsem
ještě nezažil, aby psovod sebekriticky řekl, že psa špatně připravil, že
to je jeho chyba. Každý psovod hledá důvody, proč jeho pes nepředvedl
výkon takový, jaký si představoval. Hledá důvody, ale všude jinde, než
kde by měl, tedy u sebe. Jednou za to může špatný rozhodčí, pak zase
neschopný figurant a neposlední řadě je to vlastní pes, který nechce
pracovat a který se pro výcvik nehodí atd. Nechci tvrdit, že takové
situace nemohou někdy nastat, ale tvrdím, že z 99,5 % si za špatný výkon
psa můžeme sami. Prostě jsme psa špatně připravili. Mnozí jste se určitě
setkali s tvrzením kolegy: „Při tréninku mi to dělal perfektně a jak je
na závodech, tak to pozná a dělá si co chce“. Ano, tomu lze určitě
stoprocentně věřit. Jenomže co to značí?? Opět to, o čem jsem před
chvílí psal, tedy že náš výcvik neprobíhal dobře. Dám příklad. Podívejte
se jak trénují vaši kolegové na cvičáku. Tedy dopředu upozorňuji, že to
neříkám proto, abyste se někomu posmívali. To v žádném případě. Sledujte
pozorně především práci psovoda při tréninku. Podívejte se, jak si u
každého cviku psovod pomáhá různými pohyby rukou, úkroky, jinými pohyby
těla, hlavou a navíc jak se ledabyle plouží po cvičáku, jak se u
„odkládaček“ za pohybu připozastavuje atd. atd. Pak dotyčný psovod
přijde na zkoušku nebo soutěž, kde si na poslední chvíli uvědomí, že se
vyžaduje pouze zvukový povel a také, že se požaduje pořadové
vystupování. V ten moment se začne chovat úplně jinak než při tréninku a
najednou je po perfektním výkonu. Pes tuto změnu v chování psovodova
logicky není schopen správně pochopit a proto cvičí úplně jinak než
v tréninku. Někdy dokonce cvik neprovede vůbec. Míra „necvičení“ nebo
špatného cvičení je také závislá podle metody, jakou jsme psa
připravovali. Čím jsme více používali nepříjemné podněty ve výcviku, tím
dříve pes pochopí ten rozdíl, kdy psovod na psa tzv. může – tj. při
tréninku a kdy na psa nemůže – tj. na zkouškách či soutěžích. Pokud pes
rozeznává tyto situace a negativně na ně reaguje, pak se těžko takový
stav napravuje. S podobnými situacemi se lze setkat i na mistrovských
závodech, i když samozřejmě v daleko menším měřítku než na nižších
výkonnostních stupních. Takže jací bychom tedy měli být? K tomu se
postupně dostaneme.
-
Pojďme si nejprve říci, co to je výcvik
psa. Pod pojmem výcvik psa rozumíme metodicky správnou,
systematickou a pravidelnou výcvikovou činnost psovoda, jejímž cílem je
naučit psa jednoduchým i složitým cvikům, prováděných za normálních i za
ztížených podmínek. Pokud nebudeme splňovat byť jen jednu z uvedených
podmínek, nemůžeme očekávat požadovaný výsledek – dobře vycvičeného psa.
Metodicky správnou činností rozumíme správné používání metodiky i
techniky nácviku. Jak již bylo uvedeno výše, nás v současnosti zajímá
především jen ta vlastní technická část výcviku, bohužel. Znalosti
teoretické části výcviku by měla logicky předcházet volbě technické
části výcviku, tedy vlastnímu působení na psa. Bohužel tomu tak ve
většině případů není. Učení a pochopení metodiky výcviku se v podstatě
vyhýbáme, protože to klade větší nároky na nás a na naše intelektuální
schopnosti. Řekněme si to otevřeně, učit se, to se nám moc nechce.
Mezery v teorii výcviku mnohdy nahrazujeme větším tlakem na psa, a to ať
už psychickým, tak především fyzickým. Pokud neporozumíme metodice
výcviku a nácviku jednotlivých cviků, můžeme sice psa nějak vycvičit,
ale nikdy nemůže dosáhnout na vyšší mety. Pojem metodika výcviku v sobě
skrývá mnoho učení a logického přemýšlení o způsobu výcviku, a to se nám
už z principu příčí. Pokud jste četli mé předchozí články, tak jste tam
několikrát narazili na termín „teorie vyšší nervové činnosti“. Bojím se
odhadnout, kolik čtenářů to vzalo u srdce a vrhli se na samostudium a
doplnili si případné mezery ve svém kynologickém vzdělání. Nechci být
skeptik, ale moc vás nebude. Je to ale škoda. Určitě vás hned napadne,
zda ten „chytrák, co to tady píše“ si také na začátku výcviku nastudoval
teorii výcviku. Musím přiznat, že také ne. Nikdo mě bohužel nevedl,
takže jsem se učil sám, a to systémem pokus – omyl. Mezníkem pro mě byl
nácvik aportu u prvního psa. Aport mě pes nosil a rád. Byla to paráda
(aspoň jsem to tak v té době vnímal). A protože jsem od samého začátku
hodně používal pamlsky, začal jsem psovi po přinesení aportu dávat
pamlsek jako odměnu. A velmi brzy mi pes po předsednutí začal
samostatně, bez povelu pouštět aport a až nakonec mi ho doslova
vyplivoval už 2 metry přede mnou. Pořád jsem nemohl pochopit, proč to
dělá, když ho odměňuji za to, že mi to přinesl a on zatím….. Nemohl jsem
na ten můj problém najít žádnou racionální odpověď. Když mi neporadili
ani na cvičáku, tak jsem skoupil všechny knížky, které se v té době daly
sehnat, prolistoval jsem časopisy a začal číst a číst. Říkal jsem si, že
na to musím přijít. Přiznám se, bylo to pro mě zpočátku dost nezáživné
až protivné. Očekával jsem jednoduchou odpověď na můj problém a spíše
v oblasti techniky cvičení. Očekával jsem, že se dočtu co mám se psem
udělat, aby… a nikoli nějakou nezáživnou teorii, kterou jsem zpočátku
ani dost dobře nechápal. V brzku jsem ale pochopil, že jedinou cestou je
zapřít se a studovat a studovat. Až když jsem začal chápat a od sebe
rozlišovat pojmy jako podmíněný a nepodmíněný reflex, podmíněný a
nepodmíněný podnět, co je to dynamický stereotyp, útlum a další, našel
v té teorii dokonce jisté zalíbení. Najednou jsem začínal nacházet
důvody, proč pes reaguje tak jak reaguje. Najednou jsem také začal
nacházet i úspěšná řešení vzniklých situací a vypracoval si řadu nových
postupů při výcviku. Bez poznání, proč
je to tak, proč se dělá zrovna
tohle a ne něco jiného a u každého psa ještě k tomu jinak, tak na
skutečně dobře vycvičeného psa zapomeňte. Tady bych ještě připomněl
jednu zajímavou věc. Když chceme řídit auto, musíme se naučit spoustu
teorie a nakonec udělat zkoušku, jejímž cílem je získání řidičského
průkazu. Když však chceme cvičit psa, tak si ho jednoduše pořídíme a
začínáme cvičit podle ostatních, a to bez jakékoli předchozí teoretické
přípravy. Vesměs jen okukujeme jak to dělají ostatní a napodobujeme je.
Naneštěstí si téměř vždy vezmeme za vzor psovoda, který na cvičení psa
„jde silou“, protože si logicky myslíme, že to je ten správný výcvik
psa. Pokud máme to štěstí, že máme možnost pozorovat špičkového výcvikáře, který cvičit skutečně umí a je ochoten nám poradit, pak je to
samozřejmě velká výhoda, ale …. Většinou se to ale odvíjí jinak. Buď
nemáme štěstí na špičkového výcvikáře nebo s námi nechce ztrácet čas,
případně se s námi nechce podělit o své těžce nabyté zkušenosti. Ať je
to tak či onak, stejně je zapotřebí trocha té teorie znát, protože jen
tak se můžeme vyvarovat takových chyb ve výcviku, které budeme jen těžko
napravovat.Dokonce se může stát, že se dostaneme do situace, že budeme
muset zapomenout na naše vysněné výcvikářské cíle. A protože to nechceme
a nechceme se neustále spoléhat na jiné, pojďme se opět vrátit zpět
k tématu – k teorii.
-
Budeme tedy pokračovat v hlavních
zásadách výcviku. Mezi hlavní zásady výcviku patří, kromě již výše
zmíněné správnosti uplatňování metodiky a techniky výcviku, též
-
- systematičnost,
-
- pravidelnost,
-
- důslednost,
-
- náročnost,
-
- sebeovládání,
-
- houževnatost,
-
- pozitivní
vztah ke psu.
-
-
Náš výcvik musí probíhat systematicky.
To znamená, že začínáme cvičit mimo jiné od jednoduššího ke
složitějšímu. Vím, že je to pro vás možná jasné, ale přece jenom ukažme
si to na příkladech. Pokud
chceme nacvičit cvik aport skokem, logicky
musíme nejprve psa naučit cvik aport volný a také skákat psa přes
překážku. Teprve po zvládnutí obojího můžeme postoupit ve výcviku dál a
začít cvičit aport přes překážku. Podobné je to u jednoho ze základních
cviků IPO, kterým je odložení vsedě za pochodu. Pokud si pes neumí
sednout na povel, když se psovod nepohybuje a je v základním postoji,
těžko můžeme očekávat, že se nám podaří cvik odložení vsedě za pochodu
úspěšně nacvičit. Jen tak mimochodem, cvik odložení vsedě za pochodu,
řadím mezi velmi obtížné cviky.
-
Pravidelnost
ve výcviku je také důležitá. Tím nemám namysli cvičení např. každou
sobotu od 9 do 12 hodin, ale stav, kdy cvičíme několikrát v týdnu. Pokud
necvičíme pravidelně a necháváme výcvik na období těsně před zkouškami
či soutěžemi, pak pes nemá cvičení dostatečně zažité a snadno se stane,
že nám nepodá ten správný výkon. Navíc s blížícím se termínem zkoušky či
soutěže roste naše nervozita, necvičíme systematicky a na psa vyvyjíme
daleko větší tlak, přetěžujeme ho a většinou si kazíme i dobrý kontakt
se psem. To všechno má za následek, že si nevytvoříme dostatečně solidní
základy, na kterých můžeme v budoucnu s úspěchem stavět.
-
Dalším velmi důležitým předpokladem
úspěšnosti ve výcviku je naše důslednost. Bohužel, ne vždy jsme
dostatečně důslední. Pod pojmem důslednost rozumíme nejen důslednost ke
psovi, ale také a možná především k sobě. Ta potřeba důslednosti se nám
objevuje ve výcviku v různých formách. Např. před začátkem výcviku
bychom si měli promyslet a stanovit metodiku nácviku jednotlivých cviků
a tuto metodiku důsledně dodržovat. To znamená, že nebudeme přeskakovat
jednotlivé fáze, pokud pes jednotlivé posloupné fáze dostatečně
nezvládá. Dále je zapotřebí trvat na bezpodmínečném splnění našeho
povelu psem. Pokud jsme povel již vydali, pes musí na tento povel
správně zareagovat. A pokud okamžitě a správně nezareaguje, musíme si
splnění našeho povelu „vynutit“. Ale pozor, píši „vynutit“, ale v žádném
případě nemám na mysli tvrdé násilí !! To v žádném případě. Jako
klasický a jednoduchý příklad uveďme situaci, kdy psovi, který stojí u
naší nohy zavelíme „sedni“ a pes si nesedne. Správné je, když se
okamžitě sehneme a psa do požadované polohy upravíme, a to bez
jakýchkoli dalších povelů. Pochvalou a dalšími důležitými situacemi se
v této části nebudeme zabývat – přijdeme k tomuto tématu později. Taktéž
pokud si pes nepředsedl rovně, psa upravíme do požadované polohy.
Důležité je také si uvědomit zásadu jednoho povelu, tzn. že na jeden
povel musí být proveden jeden cvik. Často se lze setkat s psovody, kteří
vydají několik povelů než pes cvik splní nebo než ho např. do požadované
polohy upraví. To je samozřejmě špatně. Psi jsou na podobné situace
velmi vnímaví a brzo pochopí, že není nutné hned na první povel splnit
úkol. Na zkoušce nebo soutěží pak očekáváme, že pes zacvičí na jeden
jediný povel a ono nic. Teprve na opakovaný povel pes zareaguje, pokud
vůbec zareaguje. Zbytečně se potom rozčilujeme. Tady je na vině
jednoznačně zase psovod. V nácviku také nesmíme přehlížet nepřesnosti
psa. Často se stává, že psovi při nesplnění cviku dáváme další povely, a
to i různé či s ním popocházíme apod. Uveďme si to na příkladu nácviku
odložení vleže za pochodu. Pes zaujme místo polohy vleže polohu vsedě.
Psovod obvykle přijde k psovi, dá mu povel k noze a opakuje chůzi
s následným odkládáním. To není správný postup. Psovod by se měl rychle
vrátit ke psovi a s povelem „lehni“ psa odložit, a to i případně za
použití vodítka. Ačkoli jsem řekl, že pochvalou se budeme zabývat
později, tak tady musím zdůraznit, že psa musíme pochválit, a to i
v případě, že jsme psovi pomohli zaujmout požadovanou polohu. Ještě je
důležité připomenout si další zásadní věc, kterou si ne všichni
uvědomují. Na psa působíme i v době, kdy nejsme na cvičáku. Pes
nerozlišuje, teď nejsem na cvičáku, tak nemusím poslouchat a teď jsem na
cvičáku, tak zase musím poslouchat. I na procházce musíme být stejně
důslední. Psa si hodně kazíme právě v době mimo cvičák. Jdeme např. se
psem do města. Pes si chce počuchat, my se koukáme do výloh nebo se
bavíme s kamarádem a psovi neustále říkáme k noze. Důvodem může být i
to, že chceme okolí ukázat, že máme psa cvičného. Logicky v takových
situacích netrváme na přesné chůzi u nohy a také ani nejsme schopni psa
neustále kontrolovat a opravovat. Pes si zvykne neplnit naše povely
přesně a bezpodmínečně. A i kdybychom za podobné situace si dokázali
„vynutit“ přesnou chůzi u nohy, pak určitě ztratíme u psa radost a
ochotu. A tu potom těžko budeme opět získávat. Jaké je tedy řešení?
V podobných situacích bych klidně doporučil nechat se vláčet na napnutém
vodítku. Ať si pes počuchá a ať vás klidně tahá. Ale když se zavelí
k noze, pak vás musí pes přesně, radostně a ochotně následovat. To je
mimo jiné ta důslednost.
-
Další podmínkou pro dosažení úspěchů ve
výcviku je také naše náročnost. Pojem náročnost lze ještě
rozdělit do několika podskupin. Nároční musíme být ale zase především
k sobě, pak ke psovi a následně můžeme být trošku nároční k pomocníkovi
– figurantovi, šlapači a dalším, kteří nám pomáhají ve výcviku. U
prosazování naší náročnosti k lidem, kteří nám pomáhají ve výcviku, bych
však nabádal k velké opatrnosti. Pokud začnete být nároční k pomocníkům
a k dalším osobám, kteří vám pomáhají s výcvikem, tak se snadno může
stát, že nakonec zůstanete na výcvik úplně sami. Ne všichni jsou schopni
„zkousnout“ kritiku své práce a je nevýznamné zda oprávněnou či
neoprávněnou. Proto se v těchto případech musí jednat velmi opatrně,
obezřetně a s velkou dávkou diplomacie. Myslím si, že je mimo jiné
nejprve zapotřebí své okolí přesvědčit svým zodpovědným přístupem
k tréninku, náročností k sobě a v neposlední řadě i vaší upřímnou snahou
pomoci ostatním. Teprve pak můžete doufat, že si ostatní uvědomí a
pochopí, že si takový mimořádný přístup k provádění výcviku zasloužíte a
můžete si to dovolit. V první řadě musíme být přísní na sebe. Když
chceme psa pořádně vycvičit či dokonce vyhrávat na soutěžích, tak musíme
na sobě velmi intenzivně a dlouhodobě pracovat. Chtěl bych znovu
zdůraznit, že nejdřív na sobě!
-
Než začneme vůbec cvičit, musíme se jednak dokonale seznámit s metodikou
výcviku a jednak musíme vědět, jak takový cvik, který chceme psa naučit,
skutečně vypadá v tom ideálním provedení. Musím říci, že jen málokdo si
přizná, že neví jak takový cvik má vypadat. A to se týká např. i toho
nejzákladnějšího cviku poslušnosti, kterým je „ovladatelnost bez
vodítka“, kterému se zjednodušeně říká chůze u nohy. Je to základní
cvik, který potřebujeme nejen při předvádění vlastního cviku, ale i při
přechodech mezi jednotlivými cviky. Dokonce by rozhodčí měli tuto chůzi
u nohy hodnotit po celou dobu provádění poslušnosti. Ve zkušebním řádu
se doslova píše „Ovladatelnost psa bez vodítka musí být prokázána i při
přechodech k jiným cvikům.“. Ale i tak všichni naprosto přesně víme jak
má tento cvik vypadat, resp. si to myslíme. Skutečnost je však bohužel
jiná. Podívejme se na hodnocení tohoto cviku např. na výběrovém závodě
v Krchlebech 2006 (na jiných závodech nebylo bodové hodnocení
jednotlivých cviků zveřejněno). Pouze dva psovodi obdrželi známku
výborně!! To přece o něčem svědčí. Takže ještě jednou; než začneme
cvičit, musíme si zjistit jak takový cvik má v ideálním případě vypadat
a tohoto stavu bychom se měli chtít dopracovat. A teď záleží na nás, do
jaké míry jsme nároční, zda vydržíme cvičit až do stavu dokonalosti a
nebo jestli se spokojíme s tím, že pes nám to nějak udělá a na
zapsání
zkoušky to je a nám to stačí. Pokud chceme udělat jenom zkoušku, tak nic
proti takovému přístupu k věci. Pokud však chceme jezdit na soutěže a
ještě k tomu mít šanci vyhrávat, tak je zapotřebí změnit naše myšlení a
přístup k výcviku. Vaší snahou by nemělo být splnění cviku na sto
procent, ale na stotřicet procent!! Jednak vám pes může udělat drobnou
nepřesnost, která se v rámci hodnocení celkového dojmu z předvedeného
cviku může pro posuzujícího rozhodčího jevit jako nevýznamná a jednak se
může snadno stát, že další rok se bude vyžadovat přesnější provedení než
jsme dosud nacvičili. Dám zase příklad. Zůstanu stále u základního
cviku, kterým je ovladatelnost bez vodítka. Při provádění tohoto cviku
se také provádějí obraty. Ve zkušebním řádu se jednoznačně píše o
obratech, ale valná většina rozhodčích, a to i na MS to zatím
nevyžadovala a strpěla místo obratů menší či větší obloučky bez jakékoli
penalizace. Mám za to, že se může snadno stát, že najednou narazíte na
rozhodčího, který bude vyžadovat skutečně obraty a ne obloučky a pak už
to nemusí být za výborně. Tak to je ta náročnost k sobě. No a s
náročností ke psovi je to myslím jasné. Trvat na dokonalém provedení
cviku. Tady bohužel máme také ještě velké rezervy. Pes nám např.
nedotočí obrat a my ho pochválíme, aniž bychom ho předtím opravili a
docílili zaujetí správné polohy. A někteří psovodi to dělají
v okamžicích, kdy se na ně někdo dívá. Zřejmě považují opravovat psa při
výcviku za potupu. Tím jen prohlubují svoje výcvikové problémy.
-
Při výcviku je také zapotřebí velké
sebeovládání. Výcvik psa je obtížná a náročná činnost, která klade
na psovoda nejen fyzické nároky, ale především nároky psychické. Ne vždy
pes reaguje tak, jak si představujeme a výcvik obvykle také nejde tak
rychle dopředu, jak bychom potřebovali. A to nás může logicky přivádět
do duševní nepohody či dokonce až stresu. Je jasné, že každé takové
rozrušení pes vnímá a je na to velmi citlivý. Nervozita či dokonce stres
z nás doslova vyzařuje všemi možnými způsoby. Pes na nás tento stav
spolehlivě pozná, a to ať už podle jiných pohybů těla, jiné intonace
hlasu a také podle jiného pachu, který kolem sebe šíříme. Až potud by to
ještě nic negativního pro výcvik psa nemuselo znamenalo, jenomže … Aby
to naše špatné duševní rozpoložení nepůsobilo při výcviku negativně,
musíme se naučit hodně a hodně ovládat. Pokud však v podobném
rozpoložení v „nás chytnou saze“ a jsme na psa hrubí, pes si podobné
situace velmi brzo zafixuje a později na ně reaguje už předem. Většinou
je to tak, že psovod, pod vlivem momentálního neúspěchu při výcviku,
znervózní a snaží se násilím a hrubostí donutit psa k požadovanému
výkonu. Reakce psů jsou v těchto situacích různé a sahají od bázlivosti
až po projev agresivity vůči psovodovi. Setkal jsem se také s jedním
psovodem, který měl největší chuť cvičit svého dobrmana tehdy, když si
dal několik piv. A protože mu v podobných situacích chybělo ono
sebeovládání, tak to nakonec dopadlo tak, jak to logicky dopadnout
muselo. Jakmile si psovod
dal pivo, nesměl k psovi do kotce. Jednou toto
nepsané pravidlo porušil a šel ke psovi. Pes ho okamžitě napadl a
vykousnul mu kus tváře. Proto doporučuji každému, pokud se někdy
necítíte úplně v pohodě a cítíte, že byste výcvik resp. sebe neměli
zcela pod kontrolou, jděte se psem raději jen na procházku a na výcvik
toho dne zapomeňte. Pokud však chcete dosahovat kvalitních výsledků a
umíte se ovládat, tak je nutné také cvičit i v situacích, kdy jsme
rozrušení či nervózní. Nikdy se však přitom nesmí stát, že nám ujedou
nervy a my na psa začneme „tlačit“ a používat při cvičení hrubší metody.
Pokud i v takovém to rozpoložení mysli se dokážeme dokonale ovládat a na
psa nepůsobit tlakem více než kdy jindy - křikem a hlavně mechanicky
(silnějším trhnutím vodítkem; na hrubší zacházení nechci ani pomyslet),
pes si na to naše rozrušení zvykne a nebude na ně negativně reagovat. A
to proto, že při tom našem rozrušení nedochází k intenzivnímu tlaku na
psa nebo dokonce k jeho nespravedlivému trestání (pro úplnost uvedu, že
každé trestání psa je dle mého názoru nespravedlivé – ale k tomu se
dostaneme později), pes to bere jako normální jev a běžně ho bez
problému snáší a cvičí prakticky jako normálně. Pokud však v rozrušení
mysli na psa působíme větším psychickým nebo fyzickým tlakem, pes tyto
situace velmi brzy začne vnímat a pak samozřejmě dochází k tomu, že na
zkouškách či soutěžích pes nepředvádí výkony, které běžně v tréninku
podává. Vysvětlení je logické. Navíc, kdo z nás není rozrušený, když
nastupuje na zkoušku nebo na soutěž ? Obávám se, že nikdo. Jsou dokonce
tací, co se před nástupem na „plac“ dokonce více či méně nervově hroutí
apod.. Proto znovu zdůrazním, že je nezbytnou nutností umět se dokonale
ovládat.
-
Velmi důležitou vlastností psovoda je také jeho
houževnatost. Jak již bylo uvedeno výše, výcvik psa je obtížná,
náročná a nikdy nekončící práce. Při výcviku psa i ti nejzkušenější se
dostávají do situací, kdy nácvik určitého cviku trvá velmi dlouho a
výcvik provázejí těžkosti. Postupné zlepšování je pomalé a jen
houževnatostí psovoda se může podařit tuto situaci zvládnout. Bohužel ne
všichni jsme tak houževnatí a při větších či menších potížích propadneme
pocitu bezradnosti a kapitulujeme. Pak tvrdíme, že pes nechce cvičit, že
se pro výcvik nehodí apod. Tady bych chtěl připomenout to, co už jsem
napsal hned v úvodu, tedy že je potřeba hledat chyby především u sebe!!
Pokud výcvik psa nepostupuje tak, jak si představujeme, měli bychom
nejprve zkoumat, proč tomu tak je a hledat případně jiný způsob nácviku,
jinou metodu. Znovu připomenu, že pokud chcete být ve výcviku úspěšní,
nevzdávejte se hned při prvních potížích, ale zakousněte se do problému
a hledejte nejprve odpověď na otázku, proč to nejde a teprve následně
změňte nebo upravte výcvik tak, aby následně postupoval podle vašich
představ. A věřte mi, že vím o čem píši. Čím dokonalejší budete chtít
provedení jednotlivých cviků, tím houževnatější musíte být. Jako příklad
uvedu už klasickou ovladatelnost bez vodítka. Psa chodit u nohy naučíte
poměrně brzo, ale pokud chcete, aby ta chůze byla za plný počet bodů,
pak pozornost psa, která je v současnosti prezentována mimo jiné trvalým
očním kontaktem mezi psovodem a psem (pes má zdviženou hlavu a jeho
pohled je soustředěn do vašich očí) budete učit hodně dlouho. Přitom
není zaručeno, že se to podaří všem, kteří o to usilují. Třeba u tohoto
cviku je zapotřebí nejenom zvolit správnou metodu, ale také mít
prakticky všechny již dříve jmenované vlastnosti, jako je
systematičnost, houževnatost, důslednost, náročnost, sebeovládání a
zároveň mít také poslední vlastnost, kterou jsme se zatím nezaobírali, a
tou je pozitivní vztah ke psu.
-
Říkáme poslední vlastnost, ale ona není
tou poslední co do důležitosti. To nám jen jaksi vyšlo, že je napsaná
poslední. Ona však je možná u cvičení dle IPO jednou z těch
nejdůležitějších. Proč? No protože pes musí při dokonalém provádění
jednotlivých cviků ještě projevovat radost. Jak již bylo uvedeno výše,
pro cvičení dle řádu IPO (ale i SchH/VPG a vlastně i dle NZŘ), kdy pes
musí cvičit ochotně, rychle, pozorně a ještě k tomu radostně, pak
nezbytnou podmínkou pro takový výcvik je pozitivní vztah ke psu. Vztah
ke psu je tedy velmi důležitým faktorem, který ovlivňuje výcvik, a to
jak v tom pozitivním, tak i v negativním slova smyslu. Za tím pojmem
pozitivní vztah ke psu se skrývá samozřejmě i volba takových metod,
které nebudou mít za následek zhoršení našeho vzájemného vztahu se psem.
Za negativum našeho pozitivního vztahu ke psovi snad lze označit jen to,
že výcvik může trvat o poznání déle. Mnozí z vás si asi řeknou, že
pozitivní vztah ke psu je dnes samozřejmostí. Pokud by to bylo skutečně
samozřejmostí, tak bych se o tom nezmiňoval. I na vrcholových soutěžích
necvičí všichni psi ochotně a radostně, u některých se dokonce projevuje
náznak bázlivosti. A to je občas vidět nejen na soutěžích dospělých, ale
i u mládežníků. Pokud si pořídíte štěně, které je od chovatele správně
socializované, pak to štěně není zatíženo žádnými negativnímu
zkušenostmi s lidmi a zaleží tedy na vás, jaký vzájemný vztah si
vytvoříte. Nebudu na tomto místě popisovat, jakým způsobem budovat a
posilovat pozitivní vztah se štěnětem. Jenom bych chtěl připomenout, že
volba správné výcvikové metody a způsob její aplikace v praxi výrazným
způsobem formuje vzájemný vztah mezi psovodem a jeho psem. Pokud budete
používat převážně mechanickou metodu a budete na psa hrubí a
nespravedliví, tak logicky nemůžete očekávat vzájemný pozitivní vztah a
ani to, že vám pes bude cvičit radostně a s chutí. Ani používání tzv.
kontrastní metody (k vysvětlení jednotlivých metod výcviku se dostaneme
také později) nemusí vést ke kýženému radostnému cvičení. Pozitivní
vztah se psem je potřeba neustále prohlubovat a upevňovat. Jen tak lze
očekávat a doufat, že nám pes může cvičit ochotně, rychle a s radostí.
Jestli to tak skutečně bude, záleží jen a jen na vás.
-
-
Ladislav Mach
|