-
Začínáme cvičit( nejen )
IPO
– 2. díl
-
Psovod, který chce úspěšně vycvičit psa,
musí mít alespoň základní znalosti teorie výcviku. A co je
nejdůležitější? Této teorii nejenom dobře rozumět, ale umět ji aplikovat
v praxi. Porozumět teorii a
umět ji aplikovat v praxi je nezbytným
předpokladem správného a úspěšného výcviku. Tady nám nepomůže žádné
našprtání pouček. Každý pes je individualitou, a proto je zapotřebí
k výcviku každého psa přistupovat individuelně. Toto je také velmi
důležité konstatování. Nelze všechny psy cvičit naprosto stejným
způsobem. Možná se vám to bude jevit jako jasná a samozřejmá věc, ale
ono tomu tak bohužel většinou není. Psovod by měl jednoznačně
přizpůsobit způsob výcviku individualitě svého psa. Místo toho někteří
psovodi cvičí pořád stejným stylem všechny své psy; stylem, který se
kdysi naučili. A ještě ke všemu se většinou jedná o psovody, kteří cvičí
psy dost hrubým způsobem. Nový pes je schopen takový způsob výcviku buď
snášet a nebo, a to se stává nezřídka, schopen toho není. Pokud následně
nový pes uvedený způsob výcviku nevydrží nebo nepodává požadované
výkony, psovod obvykle prohlásí, že dotyčný pes není dostatečně odolný a
že se k výcviku nehodí. Takového psa pak prodají a pořídí si psa nového.
Takto se to opakuje do doby než budou mít štěstí na psa, který je
schopen uvedený způsob výcviku snášet. Mnohdy však štěstí nemají a na
tak odolného psa však již nenarazí. Proto by se každý psovod měl naučit
a dobře chápat proces učení a jeho podstatu.
-
V posledních letech se přestalo hovořit a hlavně psát o
teorii výcviku. Pozornost je věnována jen jakýmsi „kuchařkám“, ve
kterých nám vysvětlují, kdy máme psa pochválit, kdy pokárat, kdy trhnout
vodítkem apod. Zásadně nám však nevysvětlují podstatu výcviku psa. Je
pravdou, že tyto knihy jsou psány spíš jen pro majitele psích mazlíčků,
ale ne pro psovody, kteří chtějí použít psy ke sportovnímu výcviku. Mám
za to, že v současnosti není na trhu žádná kniha, která by nás zasvětila
i do teoretických základů výcviku.
-
Teorie výcviku psa je v současnosti
mnohem širší a propracovanější než byla dříve. Ještě nedávno se myslelo,
že pes cvičí pouze na základě reflexů. Tato klasická metoda je
v současnosti také někdy nazývaná metodou klasického podmiňování nebo
metodou prvního typu. Postupně se přišlo na to, že pes je schopen učit
se i jiným způsobem - vyšší formou učení, tzv. operantním (někdy se
také používá výraz „operačním“) podmiňováním. Protože mám za to, že
základ sportovního výcviku se provádí především klasickou metodou učení,
soustředím se zpočátku na základní teorii, tedy teorii o klasickém
podmiňování, které se dříve říkalo „teorie o vyšší nervové činnosti“.
Teorii o operantním (operačním) podmiňování si probereme až následně,
protože svým způsobem tvoří nadstavbu teorie klasické.
-
Teorie klasického podmiňování, založená
na podmíněných a nepodmíněných reflexech je stará
již více než 100let.
Představitelem této teorie je ruský vědec akademik I.P.Pavlov.
V posledních letech se objevují i další teorie výcviku. Největší
publicitu na „Západě“ zatím má německý aktivní výcvikář Dr. Helmut
Raiser. Dr. Raiser používá ve své teorii termíny „funkční oblast,
aktivační nátlak, technický pasivní nátlak, nátlakový pressing,
konflikt“ a další. Protože u nás nebyla dosud vydána žádná jeho kniha,
seznámil jsem se s jeho teorii jen částečně. Nemohu tedy srovnávat jeho
teorii s teorií klasickou, nicméně ta klasická teorie I.P.Pavlova se mi
jeví stále jednodušší a logičtější. Samozřejmě, že je potřeba na tuto
základní teorii nahlížet v trochu modernějším pojetí.
-
Protože jsem již dříve psal, že
teoretická část výcviku není až tak záživná, pokusím se v následujících
řádcích a navazujících článcích, pokud možno co nejjednodušší formou,
vysvětlit ty nezbytné teoretické základy. Pro lepší pochopení budu
zároveň uvádět řadu praktických příkladů.
-
- Nervová soustava
-
Každý živý organismus reaguje na různé
vnitřní i vnější podněty. Vnitřními podněty může být
např. přeplněný
močový měchyř, bolesti v žaludku, bolesti zubů, hlad, žízeň apod.
Vnějšími podněty je např.: trhnutí vodítkem, pach stopy, zvukový povel,
pohyb prchající zvěře, el. impuls nebo chuť pamlsku apod. V dalším textu
se soustředíme dále jen na podněty vnější, protože ty jsou pro nás při
výcviku nejdůležitější. Vnější podněty pes vnímá pomocí svých smyslů.
Věřím, že dokážete všechny smysly rychle vyjmenovat, ale pro osvěžení
uvedu, že pes má tyto smysly: zrak, čich, sluch, hmat a chuť. Jak
vidíte, pes má úplně stejné smysly jako člověk. Čili smysly psa
registrují podněty z vnějšku, které předávají pomocí periferní
(obvodové) nervové soustavy do centrální nervové soustavy ( mozek a
mícha) a odtud po jejich vyhodnocení do výkonných orgánů (žlázy, svaly).
Uveďme si příklady. Zavoláme na vycvičeného psa. Pes registruje naše
zavolání sluchem; centrální nervová soustava vyhodnotí toto zavolání a
dá impuls určeným svalům k tomu, aby k nám pes rychle přiběhl. Jiným
příkladem může být podání kosti. Pes registruje podanou kost jak čichem
tak i chuťovými receptory (čidly - buňkami) a centrální nervová soustava
dá impuls žvýkacím svalům a zároveň slinným žlázám k produkci
dostatečného množství slin. Z toho vidíme, že nervová soustava je
hlavním činitelem, který umožňuje, aby nám pes na daný povel mohl
vykonat požadovaný úkon nebo cvik. Takže pokusme se uvedené shrnout.
-
Periferní ( obvodová ) nervová soustava
je tvořena nervovou tkání a
vede z centrální nervové soustavy ( mozku a míchy ) do
celého organismu psa. Hlavním úkolem této periferní nervové soustavy je
přivést podráždění ( podněty od jednotlivých smyslů ) do mozku a míchy a
odtud, po jeho vyhodnocení, vést zpětně pokyny pohybovému aparátu (
svalům ) nebo žlázám.
-
- Reflexy
-
Působí-li na organizmus nějaký podnět
odpovídající síly, hovoříme o podráždění organizmu. Podráždění organizmu
vyvolá vždy určitou reakci tohoto organizmu na uvedený podnět. Reakci
organizmu na podráždění nazýváme reflexem. Uvedl jsem „podnět
odpovídající síly“. Je logické, že pokud na organizmus psa bude působit
podnět malé či nepatrné síly, odpověď organizmu nemusí být žádná.
Vezmeme si např. začátek nácviku „sedni“. Psovi dáme povel sedni, ale
protože jsme psovi dosud nikdy nezatlačili na záď, tak samotný slovní
povel nevyvolá žádné podráždění organizmu a tedy nemůžeme očekávat
požadovanou odpověď organizmu. Pes si v tomto případě prostě nesedne.
Jiná situace je u již vycvičeného psa. Ten samý povel sedni vyvolá
potřebné podráždění organizmu s následnou požadovanou reakcí, tedy pes
si sedne. Podobně lze takto postupovat a vysvětlit důvody, proč se např.
u mladých psů na stopě používají pamlsky. Pamlsky pokládané na stopě
zajistí, aby byly „podnětem dostatečné síly“, na které organizmus psa
pak může správně reagovat – pes začne se zájmem hledat pamlsky. A to je
vlastně začátek stopování.
-
Reflex je tedy odpovědí
organizmu na vnější nebo vnitřní podráždění (podněty). Všechny reflexy
dělíme na dvě skupiny :
-
-
reflexy nepodmíněné
-
-
reflexy podmíněné.
-
Nepodmíněné reflexy jsou
reflexy, které jsou psovi vrozeny a které jsou předávány dědičností.
Nepodmíněné reflexy ještě dělíme na jednoduché a složité. Složité
nepodmíněné reflexy označujeme
jako instinkty a nebo také pudy. Některé
nepodmíněnými reflexy se projevují hned po narození (kálení, močení,
sání a další), zatímco jiné se objevují u psa postupně s přibývajícím
věkem psa (orientační reflex, rozmnožovací pud, obranný pud, kořistnický
pud a další). Těmito nepodmíněnými reflexy je zajištěn vývin narozeného
jedince. Nepodmíněné reflexy provázejí psa po celou dobu jeho života a
zajišťují jeho existenci. Nepodmíněné reflexy mají pro výcvik nesmírný
význam. Jejich význam spočívá zejména v tom, že na základě těchto
nepodmíněných reflexů se budují reflexy podmíněné. Reflexy podmíněné
tvoří základ výcviku psa. Příkladem jednoduchého nepodmíněného reflexu
je trhnutí nohou, mrknutí víčka, dýchání, tlukot srdce a další.
Příkladem složitého nepodmíněného reflexu je např. činnost feny při
porodu, zahrabávání potravy. Dělení nepodmíněných reflexů na jednoduché
a složité nemá pro výcvik podstatný význam a dále se tomuto členění
nebudeme věnovat
- Do
nepodmíněných reflexů patří také velmi důležitý orientační reflex, který
je někdy nazýván také jako reflex „co je to“. Orientační reflex je
reakcí nervové soustavy na novost prostředí, předmětů, jevů a událostí.
Projevuje se ve zvýšené míře u mladých psů. Tento reflex je pro výcvik
psa natolik důležitý, že se k němu ještě v dalším textu vrátíme. Dalšími
významnými nepodmíněnými reflexy, který budeme využívat při výcviku jsou
kořistnický, obranný, ale také hravost ( hravý pud ). Posledně jmenovaný
bude pro nás důležitý především pro výchovu štěněte a nácvik
poslušnosti.
-
Podmíněné reflexy jsou
reflexy, které nejsou psovi vrozeny, ale jsou získávány na základě
působení vnějšího prostředí. Pes získává během života určité
zkušenosti, které, pokud se opakují nebo jsou-li silně vnímány, tvoří
základ pro vytváření podmíněných reflexů. Pod pojmem podmíněný reflex
rozumíme dočasné nervové spojení, které vzniká v mozkové kůře psa na
základě nepodmíněných reflexů. Jde o nové nervové spojení (není
vrozené), které je dočasné. Pokusím se vysvětlit to, co jsme si dosud
řekli. Učíme-li psa cviku sedni, vydáme zvukový povel a trhnutím
vodítkem vzhůru a současným tlakem na záď přinutíme psa k zaujetí
požadované polohy. Po zaujetí správné polohy psa odměníme např.
pamlskem. Pokud se bude tento postup několikrát opakovat, pak se vytvoří
podmíněný reflex, kdy pes po našem vydání zvukového povelu „sedni“,
zaujme polohu vsedě. Jak vidíme, tak aby nám pes cvičil, musíme budovat
podmíněné reflexy. Protože však podmíněné reflexy nejsou trvalé, bez
průběžného opakování – tréninku podmíněné reflexy časem tzv. vyhasnou a
pes přestává adekvátně reagovat na naše povely. Proto je tak důležitý
pravidelný trénink – to je proto, aby ona potřebná nervová spojení,
která jsou dočasná, se neustále obnovovala a posilovala.
-
- Podněty
- Již výše
jsme několikrát použili termín „podnět“. Podnět je všechno, co působí na
organizmus psa. Podněty dělíme do dvou skupin, a to na podněty
nepodmíněné a podněty podmíněné.
-
Podnětem podmíněným je
např. zvukový povel, posunek, pach apod.
-
Podnětem nepodmíněným je
především mechanické působení (tlak rukou, trhnutí
vodítkem, úder rukou, el. impuls, působení obojku apod.). Mezi
nepodmíněné podněty však také patří chuťové působení (pamlsky). Pokusme
se vysvětlit nějakým jednoduchým způsobem tyto dva pojmy, protože tyto
pojmy jsou pro nás jako psovody životně důležité. Na nepodmíněný podnět,
pokud je dostatečné síly, musí pes vždy reagovat. Např. při nácviku
polohy „sedni“ pes na tlak ruky na záď se současným trhnutí vodítkem
vždy reaguje. Pokud postupujeme metodicky dobře, pes zaujme na náš povel
( podmíněný podnět ) polohu vsedě. Pokud nepostupujeme metodicky
správně, pes se tlaku ruky brání a do polohy vsedě ho buď neupravíme
nebo s určitými obtížemi. Takže jednoduchá pomůcka na rozlišení podnětů.
Představte si např., že nepodmíněný podnět je trhnutí vodítkem (na
trhnutí vodítkem pes vždy reaguje) a podmíněný podnět je zvukový nebo
posunkový povel (na tento povel může a nemusí reagovat – reaguje
podmínečně). Aby došlo ke vzniku podmíněného reflexu, musí být splněno
pět základních podmínek:
-
1. Podmíněný a nepodmíněný podnět musí působit společně, ale podmíněný podnět (např. zvukový povel) musí o 1 až 2 vteřiny předcházet
podnět nepodmíněný (např. trhnutí vodítkem).
-
2.
Nepodmíněný podnět musí být silnější než podmíněný podnět.
-
3.
Nepodmíněný reflex, na jehož základě vypracováváme podmíněný
reflex, musí být v dostatečném stavu dráždivosti.
-
4.
Pozornost psa nesmí být odváděna vedlejšími silnějšími podněty.
-
5.
Působení podmíněných a nepodmíněných podnětů musí být opakované.
- Pokusme
se vysvětlit uvedené podmínky na praktickém příkladě, např. na cviku
sedni.
-
1. podmínka – Nejprve vydáme zvukový
povel „sedni“ a za 1 až 2 vteřiny zatlačíme psovi na záď a trhneme
vodítkem směrem vzhůru. Bohužel nezřídka jsme na cvičácích svědky, že
podmíněný a nepodmíněný podnět (už určitě víte o čem mluvím) přicházejí
současně či dokonce nejdříve je nepodmíněný podnět a až následně povel.
Uvedený nesprávný postup se nejčastěji objevuje u nácviku chůze u nohy,
kdy psovod nejprve trhne vodítkem a následně, byť i s malou časovou
prodlevou, vydá povel „k noze“.
-
2. podmínka – Tlak ruky na záď psa a
trhnutí vodítkem musí být dostatečně silné. V opačném případě se pes
tlaku bude bránit, nesedne si a podmíněný reflex na povel nebude
vznikat. Podobně neúspěšní budeme u nácviku stopování na žrádlo, pokud
je pes tzv. nežravý.
-
3. podmínka – Pes nesmí být unavený nebo
ospalý. Nejnázornější je nesplnění této podmínky u provádění stopování,
kdy pes uváděný na stopu je nasycený. Nesplnění této podmínky nastává i
v případě, když se pes dostává do ochranného útlumu (vysvětlíme si
později) např. z přemíry souvislého cvičení nebo z velkého psychického
tlaku na psa.
-
4. podmínka – Při začínajícím nácviku
nového cviku nesmí být v blízkosti např. jiný pes, háravá fena nebo
někdo blízký z rodiny, pokud máme psa „závisláka“, silný dopravní ruch
apod.
-
5. podmínka – Nelze očekávat vybudování
reflexu např. na povel „sedni“, když nácvik tohoto cviku nebudeme
několikrát za sebou opakovat.
Ladislav Mach
|