Začínáme cvičit ( nejen ) IPO – 6. díl
-
Na
začátek tohoto dílu si pro úplnost zopakujme co to je výcvik psa. Pod
pojmem výcvik psa rozumíme metodicky správnou, systematickou a
pravidelnou výcvikovou činnost psovoda, jejímž cílem je naučit psa
jednoduchým i složitým cvikům, prováděných za normálních i za
ztížených podmínek. Uvedená
formulace není úplně vyčerpávající, protože bychom do pojmu výcvik měli
zařadit např. i učení přizpůsobení psa vnějším podmínkám, tedy přivykání
na různé prostředí atd.
Nebojte, nebudeme se znovu vracet do teorie, kterou jsme
si již probrali. Věřím, že pro ty z vás, které předchozí články opravdu
zaujaly, není nutné probranou teorii již znovu opakovat, protože ji
dobře znáte a orientujete se v ní.
Věřím, že pro ty z vás, které předchozí články opravdu zaujaly, není
nutné probranou teorii již znovu opakovat, protože ji dobře znáte a
orientujete se v ní.
Formulace pojmu „výcvik psa“ je ale důležitá pro navození dnešního
tématu, kterým budou způsoby nebo také formy učení, a na to navazující
metody výcviku.
-
Učení psa lze v podstatě rozdělit do šesti způsobů - forem. V druhém
dílu tohoto článku jsme si uvedli dva základní způsoby učení, kterými
je:
-
a)
klasické podmiňování neboli také metoda prvního typu (podmíněné reflexy
dle I.P.Pavlova).
- Zároveň jsme se jen
okrajově zmínili a dalším způsobu učení, kterým je:
-
b)
operantní
(operační) podmiňování neboli také metoda druhého typu.
- Tyto uvedené způsoby
učení jsou pro nás určitě nejdůležitější, avšak nejsou jediné. Měli
bychom si uvést i některé
další, které mohou být pro nás také důležité, i když se s nimi v naši
výcvikářské praxi budeme setkávat méně často. Dalšími způsoby učení
jsou:
-
c)
vtiskávání,
-
d)
habituace
(česky znamená přivykání),
-
e)
vyhasínání,
-
f)
latentní
(skryté) učení.
-
-
Způsob učení klasickým podmiňováním (jinak také učení prvního typu –
podmíněné reflexy) jsme si již teoreticky probrali, a to docela
vyčerpávajícím způsobem (doufám však, že tento článek vás příliš
nevyčerpal) v druhém dílu tohoto článku.
Pojďme se nyní podívat na výcvikové metody, které vycházejí z tohoto
způsobu učení.
- Z teorie o klasickém
podmiňování (reflexy) jsou odvozeny čtyři klasické metody výcviku, tak
jak je známe ze starších knih a z období Svazarmu. Základní výcvikové
metody jsou:
-
·
chuťově dráždivá,
-
·
mechanická,
-
·
napodobovací,
-
·
kontrastní.
-
Metoda chuťově dráždivá je
metoda, při které působíme na psa povelem (podmíněným
podnětem) a jako nepodmíněný podnět využíváme pamlsek. Nejčastěji se
této metody využívá při nácviku stopování, kdy psovi klademe na stopu
pamlsky. Výhodou této metody je aktivita a zájem psa. Používáním této
metody se pes rychle učí. Zároveň prohlubujeme pozitivní vztah se psem.
Nevýhodou této metody je nepevnost vybudovaných návyků, zvláště v
rušivých podmínkách a také v závislost na sytosti a chuti psa.
-
Metoda mechanická je
metoda, při které působíme na psa povelem (podmíněným podnětem) a jako
nepodmíněného podnětu používáme mechanického působení na psa
(nepodmíněné podněty), kterým fyzicky donutíme psa ke splnění
požadovaného úkonu nebo cviku.
Pes cvičí jenom proto, aby se vyhnul našim velmi nepříjemným
mechanickým podnětům. Při této metodě se sice
rychle vybudují příslušné návyky, ale jinak má tato metoda samá
negativa. Metodu nelze použít u mladých psů, silně se narušuje kontakt
mezi psem a psovodem, snadno dochází k ochranným útlumům atd. Touto
metodou se cvičívalo kdysi dávno. Pro výcvik dle ZŘ IPO absolutně
nepřipadá v úvahu. Zmiňuji ji jen proto, abychom věděli, že existuje.
-
Metoda napodobovací je metoda, při které
používáme s mladým psem zároveň již
vycvičeného
psa, se kterým náš mladý pes provádí požadované cviky – mladý pes
napodobuje již vycvičeného psa. Použití této metody se dříve silně
přeceňovalo a musím říci, že i dnes někteří psovodi této metodě věří.
Dle mého názoru její uplatnění lze opodstatnit pouze tam, kde jde o
přenos tzv. emočního ladění, o strhnutí psa k nějaké činnosti, která je
podpořena příslušným instinktem. Přeloženo do řeči srozumitelné; např.
při nácviku obrany v tzv. kruhovce. Ještě bych si ji dokázal představit
spolu s metodou pozitivního posilování, ale k tomu se ještě dostaneme.
Důvodem mého tvrzení je skutečnost, že učení napodobováním patří do
nejvyššího typu učení a vyžaduje vysoce vyvinutou inteligenci, což u psa
samozřejmě není. Jinak se s učením psa napodobováním setkáváme nechtěně
tehdy, když např. chodíme s několika psy najednou na procházku. Pokud
jeden ze psů vyběhne za zvěří, ostatní jej zcela jistě a spolehlivě
začnou napodobovat – samozřejmě k naší velké nelibosti.
-
Metoda kontrastní
je metoda, při které psovod po vydaném povelu
(podmíněného podnětu) psa donutí nepodmíněným podnětem (fyzickým
působením) k požadovanému výkonu,
aby ho vzápětí, po splnění
cviku, pochválil. Kontrastní metoda byla donedávna, a mnohde ještě je,
tou nejpoužívanější výcvikovou metodou. Kladem této metody je rychlé
budování požadovaných návyků – podmíněných reflexů. Takto vybudované
podmíněné reflexy jsou poměrně trvalé a pevné. Oproti mechanické
metodě nedochází k tak dramatickému narušování kontaktu mezi psovodem
a psem. Mezi hlavní nevýhody patří zejména skutečnost, že její správná
aplikace klade velké nároky na odbornost a cit psovoda. Jak jsme již
dříve poznali, tak při budování podmíněného reflexu (naučení cviku) je
jednou z podmínek použití podnětů odpovídající síly. Tím je sice
řečeno vše, ale každý si určitě pod touto formulací představujeme něco
zcela jiného. Používáme-li u této metody silnější nepodmíněné podněty,
než by odpovídalo typu psa (mám na mysli typu psa z hlediska vyšší
nervové činnosti), pak se nám začnou objevovat všechna negativa metody
mechanické.
-
Navíc Zkušební řád IPO požaduje mimo jiné, aby pes cvičil nejen
přesně, a rychle, ale také ochotně a radostně. Při používání
silnějších nepodmíněných podnětů než by optimálně mělo být, posledně
jmenované požadavky náš pes zřejmě nebude splňovat. Použijeme-li však
slabé nepodmíněné podněty (mechanické působení), podmíněné reflexy se
budou budovat dlouho a obtížně. Pes se mimo jiné začne bránit tomuto
slabému mechanickému působení. Klasickým příkladem může být učení
cviku sedni u nohy. Pokud tlak naší levé ruky na záď psa bude menší
než je zapotřebí, pes se tlaku naší ruky bude bránit a začne se
vzpírat …
-
Z výše uvedeného můžete mít dojem, že ani jedna z uvedených klasických
metod není
univerzální
a vhodná pro celý rozsah požadovaných cviků IPO. Svým způsobem máte
pravdu, i když pro nácvik stopování se metoda chuťově dráždivá nanejvýš
vhodná. Jisté však je, že např. kontrastní metodu bychom neměli již
dopředu úplně zatracovat, protože ji s úspěchem můžeme také používat, i
když v omezeném rozsahu. Příklad použití kontrastní metody můžeme najít
při nácviku obrany, a to konkrétně např. tam, kde potřebujeme usměrňovat
činnost chtivého psa. Nejnázornějším a nejjednodušším příkladem použití
kontrastní metody může být doprovod figuranta. Pes chce kousat na
figuranta a tak je mnohdy větší či menší problém udržet psa u nohy
psovoda. A právě v těchto a dalších podobných situacích nebudeme schopni
jinými výcvikovými metodami přimět psa, aby šel správně u nohy a
nepředbíhal.
-
Takže nyní jsme již zvládli (aspoň doufám) tu nejdůležitější základní
teoretickou část spojenou s teorií vyšší nervové činnosti. Mnozí z vás
určitě řeknou „no konečně“, ale … My jsme si probrali klasický proces
učení, kterému se nově říká klasické podmiňování. V psychologii se tomu
říká učení prvního řádu (nebo také prvního typu). Kromě klasického
podmiňování existuje také tzv. operantní (někdy nazývané také operační)
podmiňování, tedy učení druhého řádu (nebo také druhého typu).
-
- b)
Operantní podmiňování
-
Již v druhém díle tohoto článku jsem se jen tak lehce zmínil o druhém
způsobu - formě učení, kterým je operantní podmiňování (někdy také
nazývané jako operační podmiňování) nebo také metoda druhého typu.
Operantní podmiňování je proces učení, kdy se pes učí spojovat
svoje chování s následky tohoto chování. Metodu poprvé popsal americký
vědec B. F . Skinner a běžně se užívá i v klasické humánní
psychologii.
-
Určitě se někteří z vás okamžitě zeptají, jaký je rozdíl mezi
klasickým podmiňováním (podmíněné reflexy – podle I.P.Pavlova) a
operantním podmiňováním, protože na první pohled to nemusí být úplně
zřejmé. Základním rozdíl mezi klasickým a operantním podmiňováním je
ten, že zatímco u klasického podmiňování je zpevňujícím prvkem
nepodmíněný podnět (většinou se jedná o mechanické působení), u
operantního podmiňování je zpevňujícím prvkem následek chování
(většinou odměna nebo negativní působení na psa - trest). Pro lepší
pochopení se pokusím rozdíl, mezi oběma způsoby - formami učení
formulovat také jinak. Takže základní rozdíl mezi klasickým a
operantním podmiňováním spočívá v aktivitě organismu. Při klasickém
podmiňování je organismus psa zpočátku pasivní a nervová soustava je
vystavena jen působení vnějších podmíněných a nepodmíněných podnětů.
Při operantním podmiňování je organizmus psa již od počátku aktivní.
Operantní podmiňování je definováno jako chování, které je posilováno
svými důsledky. Klasické i operantní podmiňování mají však i mnoho
společného – obě vykazují vyhasínání, vnější útlum a řadu jiných
podobných jevů a reakcí centrální nervové soustavy, tak jak jsme si je
již popsali v předchozích dílech. Pro lepší pochopení operantního
podmiňování a rozdílu mezi nimi se podívejme na přiložený obrázek.
- Záměrně uvádím pojem
„požadované chování“, protože mnohdy má činnost nebo chování psa ke
cviku jako takovému ještě dost daleko. Podle důsledků chování psa
rozlišujeme hned dvě základní výcvikové metody.
-
Pozitivní posilováni. Jedná
se o metodu učení, kdy odměna následuje jako přímý
důsledek požadovaného
chování. Požadovaného chování je tedy zpevňováno bezprostředně
následující odměnou (pamlskem, hrou s oblíbeným předmětem, pochvalou
apod.). Odměna, která následuje po požadovaném chování, je tedy hlavní
a jedinou motivací pro provádění požadovaného chování našeho psa. Když
píšeme, že odměna musí následovat bezprostředně po provedení žádoucího
chování, pak je tím míněna doba maximálně do 3 sekund. Čím dříve však
následuje odměna, tím dříve nám tato metoda přinese požadované
výsledky.
- Výhodou této
metody je rychlost, s jakou se pes učí, velká aktivita psa, jeho
ochota, pozornost a koncentrace na psovoda a v neposlední řadě, radost
z provádění cvičení. Silně se upevňuje a prohlubuje pozitivní vztah
k psovodovi, pes se stává hravým a také se zvyšuje intelekt psa. Aby
použití této metody však bylo účinné, musí si psovod také dobře
osvojit praktické používání, z čehož nejdůležitější je správné
načasování odměny. Je prokázáno, že při správně prováděném odměňování
požadovaného chování, se toto žádoucí chování objevuje častěji a
častěji. Podstatné je, že nežádoucí chování se neodměňuje, ignoruje
se. Pokud se začíná požadované chování objevovat často, „přidáme“
v těchto okamžicích povel a v zápětí odměníme.
- Pojďme si
vysvětlit požití této metody na nějakém praktickém příkladu. Použil
bych opět klasický příklad, ovladatelnost bez vodítka (zjednodušeně:
chůze u nohy). Jak již víme, u
tohoto cviku potřebujeme mimo jiné u psa docílit tzv. oční kontakt.
Nebudu zde popisovat všechny možné způsoby nácviku tohoto očního
kontaktu, k tomu se dostaneme v některém z dalších dílů, ale
soustřeďme se na princip učení metodou pozitivního posilování.
- Psa (a může to být
pochopitelně i malinké štěně) se snažíme upoutat tak, aby se nám
podíval do očí. Např. na něj vlídně promluvíme nebo upoutáme nějakým
zvukem, ukázáním pamlsku apod. Jakmile se pes podívá do našich očí,
okamžitě následuje velká pochvala spolu s odměnou (pamlsek, balónek
apod.). Po dostatečné odměně se snažíme znovu navodit podobnou
situaci, aby se nám pes opět podíval do očí, a opět okamžitě musí
následovat odměna atd. Nejdůležitější však je, aby ta odměna byla pro
psa nejen lákavá, ale hlavně aby tato odměna byla použita
v době, kdy pes ještě provádí již zmíněné žádoucí chování. Pokud psa
odměníte až v okamžiku, kdy již neprovádí ono žádoucí chování, pak
tato metoda nemůže fungovat. Naopak si postupně kazíte to, čeho jste
dosud dosáhli.
V našem případě nesmíte psa odměnit až v okamžiku, kdy
pes již neprovádí pohled do
vašich očí, čili až poleví v koncentraci, ale naopak
ho musíte odměnit v době, kdy vám pes provádí žádoucí
činnost, tzn., kdy vás pozorně sleduje a hledí vám do očí. Metodu
pozitivního posilování mnozí z vás zřejmě nevědomky uplatňují, ale
možná bez dostatečných znalosti její podstaty. To je zřejmě jeden
z hlavních důvodů, proč se při jejím používání objevuje řada
metodických chyb, které vám zabrání dosáhnout kýžených výsledků.
Podrobný praktický popis a užití této metody a analýzy chyb si
probereme později (v některém z dalších dílů seriálu), při popisu
nácviku jednotlivých cviků.
- Poslední
dobou se o metodě pozitivního posilování začíná poměrně dost hovořit,
ale v našem sportovním výcviku je vědomé a cílené používání této
metody zatím v „plenkách“. Tato metoda je dle mého názoru vhodná
zejména pro cviky, kde se vyžaduje především velká pohybová aktivita
psa a nikoli cvičení převážně statické (odkládání psa za pohybu
apod.). Při nácviku obrany je její použití jen omezené; lze ji však
s úspěchem uplatnit např. při nácviku „revíru“ čili cviku „vyhledání
figuranta“.
-
Pozitivní trest. Metoda
pozitivního trestu je opakem metody pozitivního posilování.
Princip je ten, že jestliže na psa působí
negativní (nepříjemný) podnět jako okamžitý a přímý důsledek
nežádoucího chování, bude se takové nežádoucí chování objevovat méně
často. Slovo „trest“ nesmíme vnímat jako trest ve
smyslu lidského chápání, kdy se jedná spíš o pomstu, ale spíše jen
jako jakousi korekci chování.
- Ještě se ale vraťme
k době, kdy lze pozitivní trest - korekci uplatnit. U pozitivního posilování
jsme
připustili
časovou prodlevu až do třech vteřin. U metody pozitivního trestu -
korekce
bychom neměli použít podnět déle než po jedné až dvou
vteřinách od začátku nežádoucího chování. Tuto hranici bych považoval
za mezní. Čím dříve korekci uplatníme, tím dříve u psa
vybudujeme vzájemnou souvislost mezi jeho chováním a korekcí. Tím také hrozí menší riziko negativních reakcí psa na
použití této metody. Čím delší
bude časová prodleva mezi nežádoucím chováním psa a naší korekcí, tím větší je riziko, že se nejenom nepodaří u psa
utvrdit žádoucí chování, ale že se u psa objeví nejistota, která může
přerůst v bázlivost či dokonce v agresivitu vůči psovodovi a pod.
-
Abychom si lépe představili praktickou možnost použití této metody,
ukažme si situaci např. při cvičení aportu u psů, kteří se na
aportování
velmi těší. Odhodíme aport a pes se při jeho odhazování
přizvedává. Co teď máme dělat, jak máme reagovat? Žádná zde dosud
uvedená metoda nejde dost dobře použít. V okamžiku přizvednutí či
bezprostředně po něm trhneme vodítkem či šňůrkou šikmo dolů a směrem
dozadu. Pro úplnost uvedu, že u této metody se nepoužívá povel jako
podmíněný podnět, takže na psa nekřičíme „sedni“, ale bezprostředně po
přizvednutí pouze trhneme vodítkem či šňůrkou. Když se na vzniklou
situaci podíváme z té teoretické stránky, pak jsme právě použili
metodu pozitivního trestu. Pokud budeme opravdu důslední a metodu
budeme používat správně, výsledek se jistě dostaví. Pes brzy pochopí,
že po každém přizvednutí následuje nepříjemný pocit a přestane se přizvedávat.
-
Ještě se zmíním o dalším příkladu, kde někteří psovodi tuto metodu
nevědomky uplatňují, aniž by zřejmě znali její podstatu. Příklad je to
typický. Při vyštěkání pes napadne figuranta,
který
většinou okamžitě buď psa sekne leaderem, praští pěstí, sekne bičem
nebo jiným negativním podnětem působí na psa a tímto se jej snaží
odradit od napadání figuranta (to samozřejmě za předpokladu, že je
metoda aplikovaná správně, což bohužel nebývá vždy pravidlem – k tomu
se ale dostaneme později). Při používání této metody musíme, podobně
jako u metody kontrastní, pečlivě zvažovat sílu nepříjemných podnětů,
kterým psa vystavujeme. Pokud bychom používali příliš silné podněty,
bude použití metody pozitivního trestu - korekce kontraproduktivní, protože
u psa potlačíme aktivitu, chuť do práce, radost a ochotu atd. Pes se
může stát pasivním až bázlivým, protože bude mít strach z následků
svého chování a to tím dříve, čím neodborněji budeme tuto metodu
používat.
-
Jak při metodě pozitivního posilování, tak také při používání metody
pozitivního trestu - korekce ovlivňujeme pouze poslední chování (v
literatuře se používá termín „operant“ – proto se způsob učení jmenuje
„operantní“) a žádné jiné. Možná si říkáte: No dobře a proč se o tom
autor vůbec zmiňuje? Zmiňuji to proto, protože toto konstatování je
také velmi důležité a je zapotřebí si tuto skutečnost silně zafixovat
do paměti. V této souvislosti si ukažme nesprávné
používání metody pozitivního trestu - korekce na praktickém příkladu ze
života. Odložíme psa. Najednou před ním vyběhne zajíc. Co se stane dál,
je většinou celkem jasné. Pes opustí určené místo a rozeběhne se za
zajícem. My voláme a ono nic; pes okamžitě nepřestane honit zajíce a
nevrátí se k nám. Až pes zjistí, že zajíce nedohoní a dostatečně se
proběhne, vrátí se k nám. A co uděláme my?? Většina z nás psa fyzicky
potrestá, tedy na psa zapůsobíme silným podnětem - trestem.
Takže právě jsme použili metodu pozitivním trestem. Jenomže …
Pojďme si rozebrat to, co se vlastně stalo:
-
-
pes
svévolně opustil přikázané místo pro odložení,
-
-
štval
zajíce,
-
-
nereagoval
na přivolání,
-
-
vrátil se
k nám.
- V našem příkladu máme
čtyři činnosti (odborně tedy operanty), z nichž první tři jsou zcela
určitě
nežádoucí
a zasluhovaly by použití metody pozitivního trestu, tedy provést
korekci chování. To znamená, že
v okamžiku zahájení nežádoucího chování bychom měli našeho psa
okamžitě vystavit působení korekce, tedy měli bychom
našeho psa okamžitě „potrestat“. Čtvrtá činnost, tedy návrat k nám,
však patří mezi žádoucí chování. Jestliže my „potrestáme“ psa až po
návratu k nám, pes bude vnímat pouze návrat k nám jako nežádoucí
chování!! Není schopen totiž „pochopit“, že ho trestáme za první tři
činnosti a nikoli za návrat k nám!! Násilí, kterého se dopustíme na
psovi po jeho návratu k nám, nejenže neodstraní předcházející tři
nežádoucí činnosti (opuštění místa odložení, štvaní zajíce,
nereagování na přivolání), ale zcela jistě bude mít za následek to, že
se pes, po případném dalším útěku za zvěří, bude pouze obávat návratu
k nám. Stejným způsobem postupuje bohužel hodně psovodů, a to jak při
útěku psa za zvěří, tak i v případě, kdy pes nereaguje na přivolání.
Po příchodu se na psovi dopustí fyzického násilí v domnění, že pes
pochopí, že má na povel rychle přiběhnout k pánovi. Pokud se to stane
poprvé, tak se může lehce stát, že reakce psa může v nás vzbudit i
zdání, že to pes „pochopil“ a že jeho potrestání dobře zabralo.
Opakuje-li se stejná situace v krátké době podruhé, budeme mít daleko
větší problémy s přivoláním
než předtím. Zamyslíme-li se nad principem metody pozitivního trestu, pak reakce psa na náš nesprávný postup – trestání psa po
příchodu k nám – je zcela logická a zákonitá!!
-
Nesprávným používáním této metody může u psa snadno vyvolat nedůvěru
k psovodovi nebo figurantovi, potlačuje jeho aktivitu a ochotu ke
cvičení a dokonce může vést k projevu bázlivosti nebo naopak k
agresivitě vůči nám apod.
-
Vyspělí psovodi mohou využívat také spojení obou uvedených metod
v jednu výcvikovou metodu, tedy spojení pozitivního posilování i
pozitivního trestu - korekce i při nácviku jednoho jediného cviku. Spojení obou metod
v jednu se často používá u zde
uváděného cviku „chůze u nohy“. Protože bychom však měli používat u
psa jako motivaci zejména pozitivní upevňovač - odměnu, můžeme si
uvedený postup nazvat jako
metodu pozitivního posilování s korekcí.
-
Kromě pozitivního posilování a
pozitivního trestu - korekce máme ještě metodu negativního
posilování a negativního trestu.
-
Metoda negativního posilování
znamená odstranění něčeho nepříjemného či bolestivého, čemu se chce
pes vyhnout a proto provede určitý úkon nebo cvik. Typickým příkladem
této metody je nácvik aportu tzv. parforsní metodou. Tuto
metodu však častěji používají myslivečtí kynologové než kynologové
zabývající se sportovní kynologií. Již jenom z názvu je zřejmé, o
jakou metodu se jedná. Název je odvozen od francouzského výrazu „par force“, který znamená sílu nebo násilí. Kdysi byla považována tato
metoda za nezbytnou, zvláště pro nácvik aportování. I v současnosti se
najde ještě několik psovodů, především ti dříve narození, kteří si
nedovedou představit jinou metodu pro nácvik aportování. Princip
metody spočívá v tom, že např. u aportu vydáme povel „aport“ a psovi
okamžitě působíme bolest (kroutí mu např. ucho nebo ho "drtíme"
ostnáčem) a tato bolest pomine až v okamžiku, kdy otevře mordu a
uchopí činku. Po uchopení aportu psem bolest ustává…. Používání této metody
hraničí s týráním psa, nehledě k tomu, že akutně hrozí nebezpečí
rychlého a někdy i nevratného zkažení psa. Při používání této metody
nemůžeme také očekávat radostný projev psa a jeho ochotu k práci,
takže ani není vhodná pro výcvik dle řádu IPO!
-
V západní Evropě se někteří psovodi pokoušejí cvičit metodou,
připomínající svoji podstatou metodu parforsní. Používá se u ní
většinou el. obojek, který působí psovi nepříjemný pocit nebo slabou
bolest, a to až do doby, než bude správně reagovat a začne provádět
požadované chování. To znamená, že psa vystavíme nepříjemnému až
bolestivému působení el. obojku po delší dobu a tyto nepříjemné až
bolestivé pocity má pes tedy až do doby, než správně zareaguje. Touto
metodou se někteří psovodi pokoušejí také zlepšit práci na stopě.
Nepříjemný pocit nebo bolest pes nepociťuje pouze tehdy, pokud
nevybočí mimo stopu. Říkají tomu, že pouze na stopě je tzv. „bezpečná
zóna“. Tuto metodu rozhodně nedoporučuji, protože bychom si měli
uvědomit, že pes je především náš kamarád a nikoli prostředek
k ukájení našich ambicí za každou cenu, nehledě k tomu, že při
nesprávné aplikaci této metody může být pes pro další výcvik již
nepoužitelný.
-
Tuto metodu sice uvádím, ale jsem
přesvědčen o tom, že pokud máme svého psa rádi, tak bychom se k této
metodě nikdy neměli nikdy uchýlit.
-
Metoda negativního trestu
znamená odstranění něčeho příjemného co psa těší a tím se potlačí -
sníží frekvence nežádoucího chování. Typickým příkladem je práce v
pachových čtvercích, kdy při ztrátě koncentrace - zvednutí hlavy psa
stáhnete a již mu nedovolíte pokračovat ve vyhledávání pamlsků a
odvádíte jej pryč. Další možným negativním trestem je např. odepření
pozornosti, které se pes dožaduje např. v situaci, kdy štěká nebo na
nás skáče.
-
Na první pohled jsou názvy použitých
metod: pozitivní posilování, pozitivní trest, negativní posilování a
negativní trest dost málo pochopitelné a srozumitelné. V tomto případě
nelze vnímat první část metod - tedy slovo pozitivní jako "kladné -
žádoucí" a negativní jako "záporné - nežádoucí"! Tak to rozhodně není.
V našem případě slovo "pozitivní" znamená, že jako důsledek chování
psa "něco přidáváme", zatímco v případě slova "negativní" znamená, že
důsledkem chování psa "něco odebíráme"!! Ideální je, když si při
výcviku vystačíme s metodou pozitivního posilování a metodou
negativního trestu. Obě metody posilují vzájemný vztah se psovodem,
pes je aktivní a důsledkem aplikace těchto není nebezpečí bázlivosti
psa či jeho neochota jako u použití metody pozitivního trestu nebo
negativního posilování!
-
Metoda cvičení pomocí klikru. V souvislosti
s používáním metody pozitivního posilování k nám „přišla“ zhruba před
5 lety metoda cvičení pomocí klikru. Pro úplnost si ještě vysvětleme,
co to klikr je. Klikr je malé cvakátko, kterému se dříve říkalo
„žabka“. Podstatou je plíšek, jenž přecvaknutím do opačné polohy vydá
jasný zvuk – cvaknutí.
Autorství
metody se přiznává cvičitelce delfínů Karen Pryor. Při této metodě
používá psovod tzv. klikr, kterým psovi signalizuje nejen splnění
požadovaného chování, ale hlavně je ono cvaknutí pro psa signálem, že
okamžitě po tomto kliknutí následuje odměna ve formě pamlsku, oblíbené
hračky apod. Zároveň cvaknutí klikrem je pro psa signálem potvrzujícím
požadované chování.
-
V počátcích nácviku touto metodou začínáme u jednoduchých cviků nebo
činností, u kterých je předpoklad, že pes brzy pochopí, co po něm
vlastně vyžadujeme. Jako příklad uveďme např. tzv. oční kontakt, kdy
vyžadujeme, aby se nám pes díval do očí. Pes se nám podívá do očí,
klikneme a následuje odměna. Pokud pes plní naše požadavky, říkáme,
že pes provádí „požadované chování“. Tento termín je důležitý pro
pochopení metodiky. Protože většinu cviku učíme po určitých fázích,
nelze z počátku tedy hovořit o tom, že pes provede cvik, ale plní
požadované chování. Až postupně lze dát rovnítko mezi požadované
chování a provedení cviku. Vlastní kliknutí musí přijít ještě
v okamžiku plnění požadovaného chování a nikoli až následně. Pro
lepší pochopení si tuto důležitou zásadu ukažme na již zmíněném
cvičení očního
kontaktu. Kliknutí a odměna musí přijít ještě v době, kdy se nám pes
dívá soustředěně do očí. Pokud by kliknutí a odměna následovala až
v okamžiku, kdy pes poleví v očním kontaktu, pes už se na nás
soustředěně nedívá, tak je to špatně. Nejenom, že psa tento cvik
budeme cvičit hodně dlouho, ale je pravděpodobné, že se nám to ani
nikdy nepovede. Psovi totiž vlastně jasně a srozumitelně
nevysvětlíme, co po něm chceme! Požadavek na „jasné a srozumitelné
vysvětlení“ je velmi důležitý a stěžejní při aplikaci všech
výcvikových metod, ale u metody pomocí klikru, která vychází
z pozitivního posilování, je to nejmarkantnější. Výhoda klikru
spočívá především v tom, že si můžeme lépe načasovat označení
požadovaného chování. Samozřejmě, že jako každá metoda, tak i metoda
cvičení pomocí klikru má také nevýhody. Nevýhodu spatřuji mimo jiné
i v tom, že držení klikru nám mnohdy bude vadit při nácviku
jednotlivých úkonů, zvláště pokud používáme vodítko. Myslím si, že
metodu pomocí klikru jen stěží můžeme považovat za základní
výcvikovou metodu, ale pouze za jakousi modifikaci metody
pozitivního posilování. Metoda se u nás využívá především v jiných
kynologických sportech než je naše sportovní kynologie.
-
- c)
Vtiskávání
-
Vtiskávání je specifický proces učení, který se objevuje u štěňat
v období od třetího (některé prameny uvádějí od čtvrtého) týdne a
končí sedmým týdnem věku štěněte. V uvedeném
období
probíhá intenzivní učení, kterému se říká vtiskávání, a to proto, že
v tomto období se veškeré vjemy a zkušenosti, se kterými se štěně
setká, silně vtisknou (vryjí) do paměti tak, že důsledky těchto
zkušeností se projevují i v chování dospělého psa. V tomto období
vtiskávání je nezbytné, aby štěně mělo intenzivní kontakt nejen
s ostatními štěňaty, ale také s lidmi. Nestačí však, aby štěně vidělo
člověka při přinášení krmení, ale aby mělo s ním i dostatek fyzických
kontaktů. Pokud v tomto období štěně nebude ve fyzickém kontaktu
s lidmi, nevtiskne si člověka jako příslušníka svého druhu, své smečky
a pod.. Z toho pramení závažné problémy v chování k lidem. Takový pes
se chová k lidem nejistě a není schopen navázat ty správné sociální
kontakty. V tomto období je také zapotřebí mimo jiné rozvíjet zájem o
kousání do hadru a o aportování, a to vše pochopitelně hrou.
-
Již z uvedeného období od třetího do sedmého týdne je každému jasné,
že velkou úlohu na formování povahy psů mají chovatelé. My výcvikáři
dostaneme štěně již po ukončeném období vtiskávání, takže nám nezbývá
nic jiného, než spoléhat na to, že štěně je správně připravené pro
další život. Chovatelé by si měli být této důležité skutečnosti vědomi
a měli by přistupovat k předvýchově štěněte zodpovědněji, protože ne
všichni chovatelé se štěňatům správně a dostatečně věnují!! Ideálním
případem by bylo spojení chovatele a výcvikáře v jedné osobě, ale ve
skutečnosti tato situace nastává ojediněle.
-
- d)
Habituace
(přivykání)
-
Již z českého názvu (používá se ale především
latinský výraz habituace) je patrné,
o jaký způsob učení se bude jednat. Podstatou této formy učení je
vymizení nebo potlačení reakce psa na podněty z vnějšího okolí, které
nemají přímý dopad na psa. Protože uvedená formulace není
příliš srozumitelná, uveďme si příklady. Typickým příkladem habituace
(přivykání) je vymizení, resp. potlačení reakce psa např. na
silný dopravní ruch. Pokud není pes od malička zvyklý na
dopravní ruch, bude zpočátku na silný dopravní ruch reagovat. Reakce
našeho psa mohou být v širokém rozsahu, a to od nejistoty až po
bázlivost. Dalším příkladem, se kterým se setkáme při výcviku
je chování psa při střelbě. V obou těchto příkladech je nutné postupně
přivyknout našeho psa těmto silným zvukům. Prvotní reakce našeho psa
na podobné podněty a doba přivykání (habituace) je závislá kromě síly
podnětu také na typu psa z hlediska vyšší nervové činnosti. Je
pochopitelné, že u slabého psa bude prvotní reakce v uvedených
příkladech silná a doba přivykání delší než u psa typově silného. U
slabého psa může dojít i k tomu, že jeho organizmus nebude schopen
zcela přivyknout silným nárazovým zvukům ani za dlouhou dobu. Z toho
vyplývá, že u opravdu silných psů stačí několikrát vystřelit z pistole
a dále již toto není nutné trénovat, zatímco u slabších jedinců se
musí přivykání na střelbu a nárazové zvuky přivykat často a poměrně
pravidelně. I když je to určitě pro všechny jasné, jenom pro úplnost
připomenu, že např. na zvuk střelby navykáme psa postupně. V počátcích
jsme společně se psem dále od střelce a postupně, jak této střelbě pes
přivyká, se přibližujeme blíže ke střelci. Také bychom neměli
zapomínat, že naším cílem je přivyknout psa na střelbu i v situaci,
kdy je pes nejenom v naší přítomnosti, ale i
např.
odložený a my jsme schovaní za maketou.
-
Uvedu ještě jeden odlišný příklad habituace (přivykání), ale pro náš
výcvik důležitý a který může negativně ovlivnit naše výsledky na
zkouškách nebo soutěžích. Pokud se psem provádíme např. stopování
stále ve stejné době odpoledne (po příchodu z práce), pes si přivykne
vypracovat stopu v uvedenou dobu. Pokud na zkoušce nebo soutěži máme
vypracovat stopu ale brzy ráno, pes sice stopu může vypracovat, ale
zcela jistě ji nevypracuje takovým způsobem jako v čase, ve kterém
stopy dosud prováděl. Proto je zcela nezbytné provádět výcvik, a to
tedy nejen stopování, v různou dobu, aby si pes přivykl pracovat
nezávisle na denní době. Víme, že v dnešní době není mnohdy jednoduché
cvičit v různou denní dobu, ale pokud chcete dosahovat kvalitních
výkonů, tak není jiné řešení.
-
- e)
Vyhasínání
-
Vyhasínání je forma učení, kterou uplatňujeme vědomě a záměrně
prakticky jen při přecvičování psa, tj. při odstraňování negativních
následků našeho výcviků, tedy při odstraňování nebo potlačování
nežádoucích podmíněných reflexů. Pro lepší názornost a pochopení si
uvedeme
několik příkladů. Štěně si zvyklo, že po našem příchodu z práce na nás
skáče. Když bylo štěňátko malé a bylo sucho, tak nám to možná ani
nevadilo; ba naopak nás jeho náklonnost těšila. S přibývajícím věkem
štěněte a zhoršujícím se počasím nám však toto skákání začne vadit. Co
teď? U štěněte je vytvořen podmíněný reflex, že na náš příchod reaguje
vyskakováním na nás. Potřebujeme, aby pes toto nedělal, čili
potřebujeme, aby tento podmíněný reflex vyhasl. Jednou z možností je
trestat psa, čili použít metodu negativního posilování. Nevýhodou je,
že postupně k nám štěně nebude chodit radostně a třeba se nás dokonce
bude bát (záleží na síle nepodmíněných podnětů – mechanického
působení, které použijeme). Lepším řešením je zajistit zamezení
skákání – zajistit vyhasínání tohoto reflexu jiným nepodmíněným
podnětem, kterým může být např. pamlsek. Po přiběhnutí nabízíme
štěněti pamlsek a tímto pamlskem zajišťujeme nenásilnou formou
vyhasínání původního podmíněného reflexu, který se projevoval
nežádoucím skákáním na nás. Navíc ještě upevňujeme pozitivní vztah
štěněte k nám.
- Jako další názorný
příklad uveďme situaci přímo z výcviku. Uveďme si např. častou chybu ,
které se dopouštíme při cviku „pokus o útěk figuranta“. Po vystoupení
figuranta z makety odejde psovod se psem na určené místo. Po zastavení
psovoda pes má automaticky zaujmout základní
polohu
– posadit se k noze psovoda. Teprve na následný povel psovoda pes
zaujme polohu vleže. Při stereotypním provádění výcviku psi
automaticky (bez povelu psovoda) při zastavení zaujmou polohu vleže.
Protože toto je nežádoucí reakce psa (nesprávným výcvikem je ale již
vypracován podmíněný reflex), musíme zajistit vyhasnutí tohoto
reflexu. Vyhasnutí tohoto reflexu provedeme tak, že okamžitě po
zastavení a snaze psa zaujmout polohu vleže dáme povel „sedni“ a
v zápětí trhneme vodítkem směrem vzhůru. Logicky nesmíme zapomenout
pochválit a případně odměnit psa v okamžiku, kdy zůstane sedět. Při
správném provádění si pes přestane sám lehat.
- Pro úplnost si ale
zopakujme, že jsme si už dříve uvedli, že nežádoucí reakce psa –
nežádoucí podmíněné reflexy, mohou vyhasnout i samovolně (tzv.
vyhasínajícím útlumem), pokud uvedený nežádoucí reflex přestaneme
upevňovat tréninkem nebo opakováním nežádoucího chování psa. Pokud se
však jedná o přecvičování určitého cviku nebo chování psa (změnu
podmíněného reflexu), pak samovolné vyhasínání prakticky nepřipadá
v úvahu, protože to je proces
dlouhodobý.
-
- f)
Latentní (skryté) učení
-
Již z názvu způsobu učení je zřejmé, že se jedná o skryté učení. Pes
se učí jaksi samovolně, nezávisle na naši vůli. Až si uvedeme aspoň
nějaký příklad, tak bude hned jasno, o jakou formu učení se jedná.
Klasickým příkladem je situace, kdy jdeme se psem nakoupit a u
krámu
psa uvážeme. Druhý den půjdeme okolo tohoto krámu a pes nás již vede
k místu, kde byl uvázán. Určitě si řeknete, proč tu uvádím tuto formu
učení, když pro výcvik nemá žádný zřejmý význam. Jaký to může mít
význam, si ukážeme na dalším praktickém příkladu, který se opravdu
stal. Psovod si v tréninku před soutěží proběhl se psem všechny
makety, a protože neměl figuranta do poslední makety, nechal si
v zápětí psa vydráždit kamarádem v davu lidí, kteří stáli na konci
cvičebního prostoru. Odpoledne nastupoval obranu. Pes oběhl pět maket
a místo k poslední šesté maketě zamířil do davu a hledal kamaráda
v místech, kde byl ráno vydrážděn. Následovalo pochopitelně ukončení a
anulování obrany. Z uvedených příkladů vidíme, že latentního učení
nepoužíváme cíleně, ale naopak bychom měli dávat pozor, aby naším
nedomyšleným výcvikem nebo chováním nedošlo k vybudování špatných
návyků – reflexů.
-
- Metoda motivační
-
Zdálo by se, že výčet metod výcviku je vyčerpán. Jsem toho názoru,
že nikoli. Dnes se při
výcviku běžně používá balónek jako odměny za splnění cviku nebo
požadovaného chování. Všichni jsme se s tímto způsobem cvičení již
setkali. Dokážeme však toto naše cvičení s použitím balónku zařadit do
některé výše uvedené metody? Myslím si, že nikoli. Při nácviku
některého cviku se zdá, že jde o metodu pozitivního posilování (třeba
nácvik ovladatelnosti bez vodítka) a jindy zase o kontrastní metodu
(nácvik sednutí, při kterém také používáme nepodmíněné podněty –
trhnutí vodítkem a tlaku ruky na záď). Jakmile však používáme místo
pochvaly a pamlsku k motivaci chování psa balónek apod., tak už to,
dle mého názoru, není typická kontrastní metoda. Jak již bylo uvedeno
výše, v posledních letech nejsou na našem trhu knihy o výcviku, které
by rozebíraly výcvik po té teoretické stránce (nebo aspoň o nich
nevím). Takže ani nevíme, jak podobnou metodu nazvat. Ale protože se
občas na ni budu v dalším pokračování článku odvolávat, je zapotřebí
ji nějak výstižně nazvat. Vzhledem k tomu, že při ní klademe důraz na
motivaci, dovolím si ji nazývat metodou motivační.
Pro lepší pochopení se pokusme postup
podle této metody vyjádřit graficky
-
- podmíněný podnět (povel)
-
↓
- nepodmíněný podnět (převážně mechanické
působení)
-
↓
- požadované chování (provedení cviku)
-
↓
- pochvala
-
↓
- motivační odměna (balónek apod.)
-
- Při této motivační
metodě se spojují výhody klasické kontrastní metody s výhodami metody
pozitivního posilování. Pro
úplnost je potřeba se podívat na zde uvedené metody z hlediska síly
podnětů a vlivu na psa. Při cvičení klasickou kontrastní metodou
používáme silné nepodmíněné podněty a po provedení cviku pochvalu.
Občas někdo použil i pamlsek. V tom nejlepším případě byla síla
nepodmíněných podnětů (většinou mechanického působení) v rovnováze
s pochvalou a pamlskem, pokud ho psovod používal (za dob Svazarmu
pamlsky používalo jen velmi málo psovodů a ještě k tomu nepravidelně).
Při používání této klasické kontrastní metody psi ochotou příliš
neoplývají a o radosti lze jen těžko hovořit. Pokud jde o sílu podnětů
a působení na psa u metody pozitivního posilování, tak tam je situace
rozdílná. Na psa působíme odměnou, která musí psa dostatečně motivovat
k provádění požadovaného chování. Při použití metody pozitivního
posilování psi sice cvičí s velkou ochotou, radostí, ale okruh cviků,
kde tuto metodu lze s úspěchem použít je poměrně velmi úzký. O tom
jsem se zmínil v předchozím textu. A u metody motivační jsme na tom
podstatně lépe; můžeme ji použít nejenom při nácviku velkého
množství cviků, ale při správném používání docílíme u ní všechny
výhody metody kontrastní i metody pozitivního posilování. Ale aby nám
tato metoda přinesla požadovaný výsledek, je nutné si důkladně osvojit
její principy a správný způsob jejího provádění. Pokud jde o sílu
podnětů a působení na psa, tak nepodmíněný podnět musí být vždy
výrazně slabší než motivační odměna. Zároveň je zapotřebí velmi
pečlivě vybírat motivační odměnu. Samo o sobě používání balónku nemusí
být pro psa dostatečnou motivační odměnou. Důležité je, jak a kdy
tento balónek používáme, aby se stal opravdu silnou motivační
odměnou!! A tady si myslím jsou velké rezervy. Ale o motivaci si něco
řekneme v dalším pokračování našeho seriálu článků.
- Tak jsme si
probrali řadu metod učení a výcviku psa a pozorný čtenář si určitě
položí otázku: J, jak tedy mám správně cvičit, když u každé metody
jsou nějaká pro a proti. Nelze se
divit,
pokud jste po přečtení předchozích řádků poněkud znejistěli.
Jednoznačná odpověď na tuto otázku samozřejmě neexistuje. Tak jako
jsme si rozdělili typy psů z hlediska vyšší nervové činnosti do čtyř
základních typů a přitom dobře víme, že téměř žádný pes se přesně
nevejde do našeho rozškatulkování, tak s výběrem vhodné metody výcviku
je to, dle mého názoru, obdobné. Volba metody je závislá na mnoho
okolnostech. Především na tom, jaký cvik či skupinu cviků potřebujeme
naučit; tzn. zda učíme psa stopovat, učíme cviky poslušnosti nebo
práci v obraně. Zároveň bychom měli rozlišit, zda máme štěně, psa tzv.
syrového, nezkaženého nebo zda cvičíme psa, u kterého jsme se my nebo
jeho předchozí majitel, dopustil určitých chyb ve výcviku. A
samozřejmě dalším neméně důležitým faktorem je typ psa z hlediska
vyšší nervové činnosti. A abychom nezapomněli na to nejdůležitější, to
znamená naši odbornost, a to jak teoretickou, tak praktickou. Určitě
znáte ze svého okolí několik psovodů, kteří jsou po teoretické
stránce odborně na výši, ale když vezmou do ruky vodítko, tak máte
pocit, že vodítko drží poprvé v ruce …
-
Vidíte sami, že těch činitelů a podmínek, které ovlivňují nebo mohou
ovlivnit výběr správné metody je celá řada, a to jsem ještě
nevyjmenoval všechny. Budeme-li řešit cvičení
v obraně a začneme-li do výčtu uvedených činitelů zahrnovat ještě
odbornost a zdatnost našich pomocníků v obraně – figurantů, pak volba
správné metody může být vskutku pro některé tvrdým oříškem. Ale
nebojte, jednoznačný a zásadní závěr z toho všeho určitě uděláme. A
ten je takový, že k výcviku každého psa musíme přistupovat
individuelně!! Toto je jedno z nejdůležitějších konstatování,
které tady bylo učiněno. Je potřeba, aby si každý z nás našel vhodné
výcvikové metody pro nácvik, které vyhovují jemu, psovi i našim
pomocníkům - figurantům. A v případě, že průběžné výsledky výcviku se
vám nebudou jevit uspokojivé, je zapotřebí, po předchozí důkladné
analýze problémů, změnit nebo jenom korigovat používanou metodu.
Metodu výcviku svého psa volte s velkým rozmyslem. Vždy nejprve dobře
zvažte, co se stane, když se vámi zvolenou metodou nepodaří docílit
požadovaného výsledku. Než ji začnete uplatňovat, položte si tedy
nejprve otázku: Zanechá mnou zvolená metoda v případě neúspěchu na
psovi negativní následky nebo ne, a jaké? A tady bych doporučil,
abyste volili v případě několika možných metod pro určitý cvik nejprve
takovou metodu, která na psovi
nezanechá
žádné negativní následky a nebo jen minimální. Jít hned na začátku
sice do "rychlých", ale rizikových (násilných) metod, nepovažuji za
racionální. Zvláště pokud nejste dostatečně zkušení psovodi. Jako
příklad uvedu názor jednoho kynologa, který říká (a myslí to přitom
vážně): „Nejprve to do psa nakopu, ta radost tam pak přijde.“
Předpokládám, že nemusím vysvětlovat, že s touto filozofií v IPO (a
nejen v IPO) nemáte nejmenší šanci dobře vycvičit psa. I kdyby vám pes
nějakým zázrakem cvičil, tak ta radost „potom“ zcela určitě nepřijde.
-
Zároveň bych vás chtěl všechny předem varovat před použitím metody
parforsní a metod podobných této parforsní metodě. Je možné, že se
některému velmi zkušenému psovodovi může těmito metodami podařit
dosáhnout dílčích výsledků, ale nezapomínejme na to, kolik psů bylo a
je navždy zkaženo. O tom samozřejmě všichni mlčí. A to ani nemluvím o
skutečnosti, že se použitím podobných metod můžete dopustit porušení
zákona na ochranu zvířat proti týrání! Mám za to, že bychom neměli
ani při výcviku zapomínat, že pes by měl především náš kamarád a ne
abychom si na něm hojili naše neukojené ambice, svoje ego nebo nálady.
Výcvik by měl být pro nás i pro našeho psa především zábava a příjemně
strávený čas.
-
-
Ladislav Mach
|