-
MS BO 2007 trochu jinak
- dovětek
-
-
Z reakcí některých čtenářů jsem zjistil, že závěr mého článku může
vzbuzovat zdání, že brojím proti prověřování psů, proti bojům a pod.
Proto bych se chtěl pokusit tímto dovětkem k původnímu článku své názory
podrobněji vysvětlit.
-
V článku jsem se zmínil o tom, že je
třeba zvážit, zda
způsob postranního boje, jak požaduje ZŘ IPO, plní svůj
účel, který si FCI vytklo. Tedy zda nejen dostatečně prověří psy, ale
jestli je zároveň
jeho
provádění pro psy dostatečně bezpečné. Domnívám se, že účelem
postranního boje, je prověřit nejen odolnost psa, ale zejména
zjistit sílu zákusu. Pokud se postranní boj vede tím způsobem, že
figurant zvedne loket nad rovinu a provede "přemístění psa bočně" (jak
říká zkušební řád), pak žádný pes není všema čtyřma nohama na zemi; v
lepším případě je na zemi pouze nohama zadníma - podle velikosti psa.
Tím je prověřováno, zda pes má dostatečně silný zákus. Pes, který nemá
dostatečně silný zákus, okamžitě sjede do jednostranného zákusu nebo
dokonce ze zákusu tzv. sjede na předek. A nyní právě záleží na tom,
jak si každý figurant vysvětlí ono "přemístění bočně". Z videí MS BO
2007 jasně vidíme, že nesprávným pojetím pohybu figuranta po
ploše a malou fyzickou kondicí figuranta, dochází k nebezpečným
situacím, kdy může dojít (a jak víte, tak také došlo) k vážnému
zranění psa. Figurant také místo aby psa tlačil, tak ho za sebou
táhne. Proto navrhuji, aby termín "přemístění psa bočně" byl
jasněji technicky vymezen, aby toto boční přemístění psy sice dobře
prověřilo, ale přitom aby bylo pro psy bezpečné. Mělo by být
přímo v textu ZŘ nebo v jeho výkladu jasně uvedeno, že figurant je
povinen po celou dobu boje kontrolovat pohyb psa, aby nemohlo dojít k
jeho zranění. Základním předpokladem bezpečí pro psa je tedy správný
pohyb nohou figuranta. Dalším předpokladem je jeho dobrá fyzická
kondice. Pokud ji figurant nemá, stane se nebezpečným i cvik "pokus o
útěk figuranta". Opět je to dobře vidět na videu u Octavia Malidaj a
také u psa finky Heli Salminen, který byl zraněn právě při tomto
cviku. Hrubou chybou figurantů bylo jednak tahání psa za sebou a
jednak právě chybějící fyzická kondice. Figuranti chybějící sílu
v paži a kondici nahrazovali pomocí tělem tak, že se vykláněli na
opačnou stranu, než měli rukáv. Tím si natahovali psa na tělo a nohy
psů se dostávali do nebezpečné blízkosti jejich nohou. O tom, že si
figuranti v bezhlavě prováděném pohybu vůbec nekontrolovali polohu
psa, jsem se již zmínil.
-
Dále jsem se zmínil o tom, že si myslím, že psa lze prověřit daleko lépe
psychickým tlakem než tvrdými střety s figurantem či neúměrnými a někdy
až brutálními údery obuškem. Za tímto názorem
si samozřejmě stojím, ale
pokusím se ho opět rozvést a vysvětlit. V článku se zmiňuji o tom, že
střet s figurantem u prvních dvou psů byl tvrdý (bohužel nemám na
videu). Víc než tvrdý byl střet figuranta s fenkou Aikou slovinského
závodníka Marka Habiče, kdy vlivem tvrdého střetu došlo údajně k
prasknutí dvou žeber, fraktuře pánve (někteří říkají, že se jednalo o
frakturu hrudní kosti - to se mi jeví vzhledem k mechanizmu střetu
pravděpodobnější) a pohmoždění páteře - tento tvrdý střet je dobře vidět
na videu. Pokud chceme prověřit povahu a odolnost psa při kousání psa na
dálku, jsem toho názoru, že než fyzická odolnost, je důležitější
odolnost psychická. To už se musí jednat skutečně o typově slabého psa,
který při správně provedeném "kontroláku" selže z důvodu malé fyzické
odolnosti. Tady bych chtěl připomenout obranu na WUSV 2004 v holandském
Eindhovenu, kdy se figurant na "kontoláku" s žádným psem nejen nesrazil,
ale s neuvěřitelnou lehkostí psy prohazoval. Přesto právě psychickým
tlakem všechny psy víc než dostatečně prověřil, což dokládá řada psů,
která si tzv. nekousla a když, tak třeba jen na špičky, a to i v
případě, když hrana rukávu byla perfektně připravena .
-
Základním předpokladem správně provedených "kontroláků" je především
zručnost a rutina figuranta při jeho provádění. Aby nedocházelo k
tvrdým střetům, měl by umět každý figurant, který tyto "kontroláky"
provádí na soutěžích, prohodit psa po lokti i po zápěstí. Figurant na
MS BO toto
neuměl a snažil
se všechny psy prohazovat po zápěstí. Každý pes má jiný styl nástupu
na rukáv a figurant se musí naučit psy tzv. číst. To znamená, že musí
včas na běžícím psovi poznat, kam pes směřuje, tedy zda spíše k lokti
nebo k zápěstí a rychle se rozhodnout, jestli bude jednodušší psa
prohodit tedy po lokti či po zápěstí. Pokud se pes vychyluje z osy k
lokti, měl by ho figurant prohodit po lokti. Pokud se pes vychyluje z
osy k zápěstí, měl by ho figurant prohodit po zápěstí. Pokud se
figurant snaží všechny psy, i "proti jejich vůli", prohodit stále
jedním směrem, určitě se s některým psem tvrdě srazí. Zkušený a
šikovný figurant psovi ani nenaznačuje směr, kam si psa bude tzv.
pouštět (kam ho bude prohazovat), protože někteří psi, většinou se
ještě ke všemu jedná o rychlé a razantní kousáče, jdou okamžitě
figurantovi přímo do těla. V tomto případě figurant již nemá šanci,
ani při nejlepší vůli, psa prohodit a zabránit tak tvrdému střetu.
Tvrdé střety mají samozřejmě také vliv na zdraví psů, i když to
nemusí být zpočátku na první pohled zcela patrné. V okamžiku tvrdého
střetu s figurantem dochází u psa k velkému nárazu do krční části
páteře a tím k deformaci krku. Pokud se nejedná o ojedinělý střet,
postupně může dojít k deformacím krčních obratlů trvalého rázu a k
velkým bolestem právě při dalších střetech. Náchylnější k těmto
deformacím krční páteře jsou plemena psů s dlouhým štíhlým krkem,
např. dobrmani.
-
Abychom eliminovali možnost zranění psů při provádění oddílu "C" -
obrana na nejnižší možnou míru, měla by se při školení figurantů mj.
věnovat zvýšená pozornost při vysvětlování správné techniky figurování
s poukazem na možná rizika zranění psa.
|