Postřehy (nejen)
ze Svojanova?
V srpnu
jsem přijal pozvání zúčastnit se jako host tradičního výcvikového tábora
ve Svojanově. Přislíbil jsem účast na této akci, ale pouze na dva dny.
Jelikož se mi však líbila atmosféra vládnoucí na tomto táboře, zůstal jsem
nakonec ještě o jeden den déle. Musím říci, že do Svojanova jsem jel
s určitými obavami, obavami z toho, jak mě, jako člověka věnujícímu se
sportovní kynologii, účastníci tábora a v podstatě i vedoucí výcvikáři přijmou. Jen pro dokreslení uvedu, že ve Svojanově se
sešli majitelé všech možných plemen i různých „oříšků“, kteří se buď
povětšinou věnují jinému sportu (agility, flyballu, dogfrisbee nebo
jiným), nebo mají svého psa jen pro svoji potěchu. Zástupci sportovní
kynologie byli zastoupeni ve výrazné menšině. Protože jsem se setkal s
několika zajímavými skutečnostmi, rozhodl jsem se některé z nich vám
přiblížit. Jsou
to sice poznatky a střípky z uvedené akce, ale myslím si, že uváděné
postřehy či nedostatky mají obecnou platnost a mohou některé z vás
inspirovat, případně vám pomoci při práci se psem.
Největším
překvapením pro mě bylo zjištění, že někteří majitelů psů, a to i těch,
kteří mají psa jen jako svého miláčka, si vůbec neumí se svým psem hrát!!
Neumějí si hrát a ani svého psa zaujmout natolik, aby byl ochotný si
s nimi vůbec začít hrát! Ano, čtete dobře,
někteří majitelů psů si se svým
psem prostě neumějí hrát. Tohle bylo pro mě velké překvapení, i když svým
způsobem nepříliš příjemné. Kdyby mi tohle předtím někdo vyprávěl, tak
bych dotyčnému snad ani nevěřil! Vůbec mě to nenapadlo a to tím spíše, že
většina přítomných psů byli domácími mazlíčky. Toto vyšlo na „světlo boží“
v okamžiku, kdy měli svého psa odměnit za žádoucí chování hrou s nějakým
oblíbeným předmětem. Bylo zajímavé, jak majitelé reagovali na mé
překvapení, že si se svým psem hrát neumějí. Většinou následovalo
vysvětlování, že jejich pes si vůbec hrát nechce. Je pravdou, že když jsem
viděl přístup některých majitelů k této činnosti, tak jsem se zase až tak
moc nedivil. Nejhorší na tom bylo, že s podobným vysvětlením přicházeli i
majitelé štěňat a psů hodně mladých! Protože jsem jejich vysvětlování bral
jen jako výmluvu, nezbylo mi nic jiného než se chopit jejich hraček či
balónků a pokusit se o hru s jejich psy sám. Myslím, že všichni přítomní
viděli, že psi si najednou chtějí a umějí hrát, ale že to jsou jen a právě
majitelé psů, kteří si hrát neumějí a neumějí ke hře svého psa
vyprovokovat. U několika majitelů spíše vyzařovala nechuť si se psem
hrát!! Skoro to vypadalo, že hraní se psem je pro některé majitele snad
něco nepatřičného. Jen pro úplnost uvedu, že u každého mláděte, a to nejen
u psů, je vrozená přirozená hravost. Samozřejmě, že tuhle schopnost
(vrozený pud) je třeba podpořit a systematicky rozvíjet, tak jako ostatní
vlohy. V případě, že se hravost nepodporuje a nerozvíjí, tak se časem více
a více utlumuje, až se v pozdějším věku v podstatě úplně vytratí.
Podporuje-li se však, hravost nejen přetrvává i do pozdního věku, ale je
také výbornou motivací a odměnou pro jakékoli učení a upevňování vztahu
psovod (majitel psa) – pes. Určitě některé z vás napadne otázka: Jak si se
psem správně hrát? Na toto neexistuje žádný přesně propracovaný návod nebo
odpověď. U většiny psů má při hře velký úspěch využívání loveckého pudu,
kdy pes loví nějaký předmět (honí se za ním) - většinou balónek, kolečko
či něco, co se kutálí nebo skáče (dále jen „balónek“). Není však vyjímkou,
že se štěněti líbí „mordovat“ nějakou plyšovou hračku. Ale… ale tak jako
všechno, tak i správné používání balónku či jiné hračky se musí člověk
naučit. V každém případě je potřeba vycházet z individuality svého psa.
Některého psa baví nejvíc, když utíká za hozeným balónkem, zatímco jiný se
o balónek na šňůrce nejraději jenom přetahuje. Jiný pes se s oblibou
přetahuje o plyšáka či koženou rukavici apod. Chce to vyzkoušet všechny
možné způsoby a formy hry a vybrat si ty nejlepší, které našemu psovi
nejvíce vyhovují a které dělá s největším nadšením a zápalem. Jen
připomenu, že do hry je zapotřebí se „položit“; tzn. provádět ji se zájmem
a s nadšením a tím ještě více strhnout svého psa k intenzivnějšímu
zapojení do hry. A pokud se vám to přesto nebude dařit, nestyďte se a
požádejte jiného psovoda či majitele psa, aby to s vaším psem zkusil on a
inspirujte se tím.
Velmi
častou chybou je přesvědčení psovodů, že chyby se neopravují, ale cvik se
začíná znovu. Jako příklad si uveďme např. „běžný“ postup při učení nějaké
polohy; řekněme
třeba zaujetí polohy „lehni“. Pes sedí u nohy a na povel
psovoda si pes rychleji či pomaleji lehne, ale rozvalí se při tom na kýtu.
A reakce většiny majitelů psů?? Řeknou slůvko „NE“, psa povelem posadí a
cvik provádějí znovu. A to vše v přesvědčení, že je to správný způsob
výcviku. Nevím, kdo s tímto názorem přišel jako první, ale dle mého názoru
je tento postup naprosto špatný a důsledky tohoto přístupu se dřív nebo
později zcela jistě projeví.
Slůvkem „NE“, dalšími
povely a novým prováděním cviku dáváme psovi najevo nejen naši
nespokojenost, ale především to, že až tak netrváme na okamžitém a
bezpodmínečném splnění našeho příkazu. Zároveň utvrdíme psa v přesvědčení,
že po vyslovení slůvka „NE“ budeme povel a cvik znovu opakovat. Jsem toho
názoru, že bychom si místo "kouzelného slůvka NE" měli okamžitě prosadit
splnění námi požadovaného příkazu - cviku nebo požadovaného chování. Z toho
plyne další závěr: Když víme, že nejsme schopni učinit taková opatření,
abychom byli schopni prosadit svoji vůli (v žádném případě ale nemám na
mysli nějaké hrubé nebo dokonce brutálním násilím) a zajistit splnění
našeho požadavku, tak žádný povel zásadně nevydáváme!! Nutno podotknout,
že po splnění cviku (prosazení naší vůle) musí následovat pochvala a
odměna, a to v intenzitě jen o málo menší, než kdyby požadovaný cvik pes
provedl sám a na první povel! Chtěl bych zdůraznit, že hlavním motivačním
prvkem má být následná pochvala a odměna a nikoli případné fyzické
upravení do žádoucí polohy a pod. Pokud nebudeme klást důraz na následnou
kvalitu pochvaly a odměny, nemusí nám pes provádět cvik, u kterého došlo k
"prosazení naší vůle" s chutí a radostí! Prosazení naší vůle platí
především pro psy, kteří námi vydanému povelu dobře "rozumějí" a jde u
nich jen o nedisciplinovanost a nebo o rušivé vlivy, které brání psovi
soustředit se na požadovaný cvik - požadované chování. Samozřejmě, že
pokud cvičíte metodou pozitivního posilování, prosadíte si svoji vůli
pomocí vámi používané odměny - pamlskem, balónkem a pod.
Na tomto
místě je potřeba připomenout, že pes by měl cvičit – provádět žádoucí
chování okamžitě, a to na jeden povel! Uveďme si takovou pomocnou
formulku: Na jeden povel jeden cvik. Výše uvedeným postupem (se slůvkem
„NE“ a okamžitým neopravením chyby) nenaučíme svého psa, aby po vydání
povelu „lehni“ pes okamžitě a bezpodmínečně zaujal tu správnou polohu.
Nenaučíme jej, aby se v případě, že si lehne na kýtu, sám upravil do
správné polohy, ale bude čekat na to, až ho dalšími povely a mezipolohami
upravíme do té správné polohy. Určitě mnozí z vás namítnou, že takto
postupují i mnozí zkušení výcvikáři. Musím říci, že sice máte pravdu, ale
určitě to není správný postup.
Nedostatkem bývá také náš hlasový projev, kterým komunikujeme se psem.
Povely jsou nezřídka vydávány ve stejné intonaci jako pochvala. Nejednou
jsem u některých psovodů nevěděl, zda majitel svého psa chválí nebo ho
„peskuje“ a vyjadřuje svoji nelibost s činností psa. U jiných zase jejich
pochvala zněla podobně nevýrazně jako povely a tak jsem si říkal, jak ten
chudák pes se v tom má vyznat. Účelem tohoto článku není podrobný popis
všech způsobů, kterými komunikujeme se svým psem, ale jen nástin
nejběžnější formy. Nejběžnější formou, kterou komunikujeme se svým psem,
je hlas. Všichni víme, že pes nerozumí významu našich slov, ale náš hlas
vnímá pouze jako
soubor tónů. Náš povel vnímá asi tak, jako my vnímáme v hudbě melodii;
tzn., že na našem hlasu vnímá jeho zabarvení, délku tónů, intonaci, výšku
i sílu hlasu. Proto chceme-li, aby nám náš pes prováděl jednotlivé cviky
spolehlivě, měli bychom se také naučit správně svůj hlas používat.
Chceme-li mít tedy dobře vychovaného nebo vycvičeného psa, měli bychom se
naučit svůj hlas dobře ovládat, aby pes rozeznal, kdy vydáváme povel, kdy
psovi něco zakazujeme, kdy jej povzbuzujeme, kdy jsme nespokojeni a
naopak, kdy psa chválíme apod. To vše bychom měli provádět tak, aby náš
pes jasně rozeznával rozdíly mezi jednotlivými sděleními. Neměli bychom
tedy nejenom zdrobňovat povely nebo je jakkoli modifikovat či měnit, ale
vydávat je ve stále stejné „melodii“. Naučit se dokonale ovládat svůj hlas
je hodně důležité, i když mnoha psovody a majiteli psů velmi podceňované.
Jen pro úplnost uveďme, že nejdůležitější faktorem našeho hlasu, kterou
pes vnímá, je intonace. Rozeznáváme 4 základní intonace, a to intonaci
rozkazovací (povely), zakazující, povzbuzující a intonace pro pochvalu.
Povely (intonace rozkazovací) se vyslovují krátce, pevným hlasem
s přiměřeným důrazem, obvykle na první slabiku. Pochvala (intonace pro
pochvalu) by měla znít až mazlivě. Myslím si, že zde máme ještě docela
velké rezervy. Málo využíváme možnosti hlasovým projevem vyjádřit stupeň
naší spokojenosti s provedeným cvikem nebo činností. Pes by měl z našeho
hlasu cítit míru spokojenosti; měl by okamžitě poznat, kdy provedl cvik
nebo požadované chování dobře, kdy lépe, kdy ještě lépe a kdy dokonale.
Zvláště pokud chceme, aby pes pracoval přesně, rychle, ochotně, radostně a
maximálně koncentrovaně, pak správná pochvala ve správný okamžik je jednou
z nezbytných podmínek, která nám může výrazným způsobem zefektivnit a
urychlit výchovu či výcvik. Pro pochvalu je vhodné volit hlas spíše
s vyššími tóny. Psi si instinktivně spojují vyšší tóny s pochvalou a
odměnou. Ve smečce totiž vyšší tóny znamenají, že druhý pes je neohrožuje
a je klidný. Čím větší je naše spokojenost s předvedeným výkonem, tím
vyšší tóny by měly znít z našeho hlasu. Náš „šťastný hlas“ by měl být také
melodický; jako když zpíváme. Protože psi výborně vnímají naše vnitřní
rozpoložení a emoce, pochvala by měla být také upřímná a plná pozitivních
emocí!! Správná pochvala by měla být tedy odrazem našich pocitů a emocí!!
Zvláště ve sportovní kynologii si zatím nechceme příliš připouštět, že pes
není „tupý stroj“, ale citlivý tvor, který velmi dobře vnímá naše emoce a
dokáže na ně rychle reagovat, a to ať v pozitivním, tak bohužel i v tom
negativním slova smyslu. Zvláště u psů, se kterými trávíme více času a
kteří znají víc, než jen kotec, vozík a cvičák, je vyjádření pozitivních
emocí při výchově a výcviku výborný motivační nástroj!! A nyní si položme
otázku: Kdo z nás umí svého psa skutečně správně pochválit a využít našich
pozitivních emocí při výcviku? Proto doporučuji jako jednu z prvních věcí
- dovedností, kterou bychom se měli naučit, je správné chválení psa. Pokud
se vydáte „uvedenou cestou“ měli byste ale počítat i s počátečním
nepochopením okolí. Možná si i někteří přítomní budou ťukat na čelo a
budou vás odrazovat od tohoto způsobu pochvaly. Tím byste se ale neměli
nechat odradit. Vězte, že upřímnou pochvalou plnou pozitivních emocí
dokážete nejen utužit pozitivní vztah se psem, ale lze jí i urychlit a
zefektivnit výchovu nebo výcvik. Uvedený způsob chválení používám
s úspěchem už hodně dlouho a to přesto, že v počátcích jsem také narážel
na značné nepochopení svého okolí.
Protože
motivaci a odměnu považuji za jeden ze stěžejních pilířů výchovy a
výcviku, pro osvěžení bych proto znovu připomněl několik důležitých zásad.
Je pravděpodobné, že většině z vás budou připadat jako samozřejmost, ale …
Zmiňované zásady platí samozřejmě i pro pochvalu nebo se k ní
bezprostředně váží, takže stojí za to si je znovu připomenout.
U cviků, kde
je požadované chování splněno jednorázově, např. zaujetím požadované
polohy, pak samozřejmě pochvala by měla následovat až po splnění cviku
nebo požadovaného chování (dále jen "cvik"). Pochvala však musí přijít
těsně po splnění cviku. Když uvádím „těsně po splnění cviku“, tak to musí
být skutečně ihned po splnění cviku, jinak tato pochvala ztrácí:
a) svoji
funkci jako prostředku, kterým psovi vyjadřujeme míru naši spokojenosti.
b) svůj
motivační efekt jako zpevňující prvek.
Pokud bych měl pojem
„těsně po splnění cviku“ vyjádřit exaktně, tak v žádném případě by
interval mezi splněním cviku a pochvalou neměl být delší než 3 vteřiny.
Tato hranice je však mezní a i na tuto třívteřinovou prodlevu musí být pes
postupně naučený. Logické je, že čím kratší je časová prodleva mezi
splněním požadovaného chování, např. zaujetím požadované polohy, a
pochvalou, tím je efekt docílený správnou pochvalou mnohem větší než při
časové prodlevě delší.
Na závěr
povídání o pochvale bych chtěl připomenout zásadní věc: Pochvala má být
pro psa signálem - předzvěstí, že vzápětí přijde odměna!! Pochvala sama o
sobě není pro psa zdaleka tak motivující jako odměna. Pokud tedy po
pochvale psa přestaneme po určitou dobu psa odměňovat, musíme počítat
s tím, že samotná pochvala postupně ztratí onen motivační efekt –
motivační sílu jako zpevňující prvek. A co to znamená v praxi? V praxi to
znamená, že pes už nemusí provádět jednotlivé cviky rychle, radostně a
ochotně. V krajním případě přestane některé cviky provádět úplně, a to
proto, že nedochází ke zpevňování naučeného cviku! Proto bychom neměli
zapomínat, že i vycvičený pes by měl být v tréninku nejen chválen, ale i
dostatečně, a pokud možno často odměňován!
Pochvala
spojená s odměnou představuje tu správnou hnací sílu pro to, aby nám pes
cvičil ochotně, rychle a přitom radostně!! Navíc je vědecky prokázáno, že
pes odměňovaný za „správné chování“ se učí významně rychleji a lépe si
pamatuje naučené „správné chování“, než pes, pro kterého je jedinou
motivací pro „správného chování“ snaha vyhnout se trestu za „nesprávné
chování“ – vyhnout se nepříjemnému psychickému nebo fyzickému tlaku! Pes
se snadněji učí z úspěchů, kdy je chválen a odměňován za „správné chování“
než z neúspěchů, kdy je za „nesprávné chování“ trestán!! Proto cvičte tak,
aby váš pes byl neustále schopen plnit vaše požadavky a tím mohl být často
chválen a odměňován. Pokud se stane, že pes neprovede „správné chování“,
měli byste okamžitě snížit svoji laťku náročnosti, aby váš pes v následném
opravném pokusu mohl bez problému uspět a mohl být opět chválen a
odměňován. Náročnost zvyšujte pozvolna, a to v závislosti na momentální
výkonnosti psa. Příliš nespěchejte s náročností – neklaďte na psa
požadavky, které není schopen splnit. Opravdový výcvikář se pozná právě
podle toho, že na psa neklade požadavky, které pes nemůže splnit.
A když už jsme
zabrousili na téma odměny, tak považuji za dobré se zmínit o mimořádné
odměně, tzv. jackpotu. Pokud náš pes předvede u nového cviku naprosto
mimořádný výkon, je dobré naši maximální spokojenost sdělit psovi nejen
upřímnou a bouřlivou pochvalou plnou pozitivních emocí, ale i mimořádnou
odměnou. Mimořádná odměna musí pro psa znamenat něco, co pro něho není
běžné a co mu udělá obzvlášť velkou radost. Může to být např. nějaká
vhodná delikatesa, hodně oblíbená hračka nebo spíš mimořádně oblíbená hra
se psem, při které se oba (psovod i pes) doslova vyblbnou a tento okamžik
se stane pro psa nezapomenutelným zážitkem. To co jsme si řekli u pochvaly
- že by měla být odrazem naši spokojenosti s předvedeným výkonem, tak i
druh a forma odměny by měla být také v přímé závislosti na předvedeném
výkonu; za průměrný výkon průměrná odměna, za kvalitní výkon lepší odměna
a za špičkový výkon špičková odměna – jackpot!
Ale vraťme se k našemu
původnímu tématu, a to k povelové technice. Tak jako v jiných oblastech
výcviku, tak i v povelové technice se chybuje. Mezi nejčastější chyby
patří zejména:
a)
nestejnost intonace a síly povelu pro konkrétní cvik nebo činnost.
b) nesrozumitelnost a nejednoznačnost povelů; pes nemůže jednoznačně
rozeznat o jaký cvik se jedná; např. zda se jedná o povel sedni či lehni.
c) špatná intonace, takže pes těžko rozeznává, zda psovod vyslovil povel,
zákaz nebo zda jde o povzbuzení, pochvalu nebo dokonce o vyjádření
nespokojenosti psovoda!
d)
vyslovování povelu vícekrát za sebou.
e) měnění povelu nebo spojování povelu s kratším či delším slovním
doprovodem. Např. psovod vydá povel „sedni“. Když si pes nesedne, psovod
vydá další povel s dovětkem „no tak už si konečně sedni“ nebo „lepší“ či
„NE“ apod.
f) vydávání několik rozdílných povelů najednou nebo postupně, ale ještě
před tím, než pes splnil „požadované chování“ na předchozí povel. Pro
lepší pochopení si uveďme názorný (častý) příklad z praxe: Pes přináší
aport a ještě než stačí předsednout před psovoda už mu s povelem „pusť“
doslova rveme psovi aport z mordy a velíme k noze. Ještě než se pes stačí
přiřadit k noze a dosednout, tak opět velíme „k noze“ a odcházíme dát
činku do stojanu. Logickým důsledkem podobného počínání je, že se pes i
s aportem okamžitě řadí k naší noze, aniž by předtím předsedl před psovoda
a čekal na další pokyny či povely. Nejhorší na tom všem je, že téměř
všichni vidíme chybu ve psovi, místo abychom se zamysleli nad svým
počínáním a hledali chybu v sobě, ve způsobu nácviku a v chybné povelové
technice.
Samozřejmě,
že v běžném životě nastává řada situací, kdy potřebujeme, aby pes něco
vykonal (přišel k nám, sedl si a podobně) a přitom nejsme schopni
zabezpečit prosazení své vůle nebo není možné psa patřičně odměnit apod.
Důvodem může být i to, že nám připadá zbytečné psa neustále „buzerovat“.
Pro tyto případy doporučuji naučit psa na tzv. druhou řadu povelů, které
jsou naprosto odlišné od povelů, které používáme při výcviku. Z vlastní
zkušenosti mohu toto doporučit. Termín „druhá řada povelů“ je ale poněkud
nadsazený. Spíš by byl výstižný termín „pokyny“, protože netrvám na jejich
okamžitém splnění a jsem v tomto ohledu k Oskarovi hodně benevolentní.
V „běžném životě“ používám povely – pokyny jako „hačni si“, „hajni si“
nebo „pocem“ apod. Oskar samozřejmě na tyto povely - pokyny, dá-li se to
tak vůbec nazvat, sice reaguje, ale pomalu a s menší ochotou. Určitě
někoho napadne otázka, zda netrvání na rychlém a přesném splnění „druhé
řady povelů“ se neodrazí na výkonu psa při tréninku nebo soutěži. Pokud na
cvičišti používáte jen „první řadu povelů“, jste důslední a v případě
neposlušnosti si vždy okamžitě prosadíte svoji vůli, pak výše zmíněná
benevolence s „druhou řadou povelů“ v „běžném životě“ nebude mít žádný
vliv na předváděný výkon na soutěži či zkoušce!
Ladislav Mach
|