-
Začínáme cvičit ( nejen ) IPO – 7. díl
-
- Při
popisování motivační metody jsme v předchozím dílu narazili na slovo
„motivace“. Do této doby jsme se tomuto pojmu snažili vyhnout, protože
podrobným vysvětlováním bychom ztráceli “nit”. V následujících řádcích
však uvidíme, že motivací bychom se měli
velmi vážně a intenzivně zabývat, a to už před zahájením nácviku každého
cviku či činnosti.
Protože teorie výcviku není až tak jednoduchá, dostáváme se k vysvětlení
pojmu “motivace” až nyní. Nejprve jsme si museli probrat ty jednodušší
principy a zákonitosti, nehledě k tomu, že bez předchozí teoretické
průpravy bychom nemohli probrat následující text ve všech souvislostech. Takže až nyní se dostáváme k dalšímu, ale pro
náš výcvik velmi důležitému faktoru, jakým motivace bezesporu je. Ještě
než se budeme věnovat motivaci a motivům, bylo by dobré připomenout
pojem, kterým je “podnět”. To proto, abychom lépe porozuměli
následujícím termínům a uvědomili si rozdíly mezi těmito pojmy. V
předchozích dílech jsme termín “podnět” hodně používali. Podnětem jsme
vesměs rozuměli vnější působení na psa, na jeho nervovou soustavu. U
motivace je to však jiné.
Ale vezměme vše popořádku.
Nejprve se trochu pusťme do té, pro mnohé z nás, nezáživné teorie.
Řekněme si, k čemu motivaci ve výcviku vlastně potřebujeme, resp. co to
je
ta “motivace”? Motivace usměrňuje chování a jednání psa pro dosažení
určitého cíle a k uspokojení určité potřeby. Aniž bychom si to třeba
uvědomovali, náš pes je ve své jakékoli činnosti, tedy i při výcviku,
vždy nějak motivován!! Žádnou činnost tedy náš pes neprovádí bez
motivace!! Je to prakticky stejné jako u člověka, kdy motivace
usměrňuje naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle, který jsme
si vytkli, nebo ke kterému jsme okolnostmi nuceni. Samozřejmě, že u psa
převažují jiné motivace než u lidí, ale princip je stejný.
Správná motivace nejen zrychluje a zpevňuje učební proces, ale utužuje
i sociální kontakty s psovodem a pod. Motivace aktivuje organizmus psa.
V psychologii se říká, že motivace energizuje organizmus; motivace je
hnacím motorem pro jakoukoli činnost. Protože motivace je ve výcviku
velmi důležitá a nadále budeme termíny “motiv” a “motivace” často
používat, pokusme se tyto pojmydefinovat. Nyní už víme, k čemu motivaci
potřebujeme, a tak se znovu vraťme k požadavku na definování pojmu
“motivace”. Pro účely výcviku psa: motivací je souhrn jakýchkoliv
motivů - pohnutek, které u psa
probudí zájem o aktivní „spolupráci“
při cvičení. Když mluvíme o “souhrnu motivů”, tak z toho je zřejmé, že
na psa může působit nejenom jeden motiv, ale může jich být najednou i
několik, nezřídka protichůdných. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Motivy jsou vnitřní
pohnutky, příčiny
reakcí, činností a jednání psa, zaměřené na uspokojování jeho
specifických (charakteristických, osobitých) potřeb. Určitě všichni víme
co to je ta “potřeba”, ale když už jsme v těch definicích, tak si pro
jistotu vysvětleme i tento další důležitý pojem.
Potřeba je stav
nedostatku nebo
nadbytku něčeho, co vede psa k činnostem, jimiž tuto svoji potřebu
uspokojuje. Motivy psa z hlediska výcviku dělíme na dvě základní
skupiny:
a) biologické (primární,
vrozené) – uspokojování pudových potřeb, jako např. hladu, žízně,
kálení, močení, sexuální chování a pod. Z hlediska výcviku je také
lovecké chování, obrana před napadením apod. Do této skupiny patří i
chování psa k dosahování příjemného a také k vyhýbání se nepříjemnému
atd.
b) sociální (získané) -
snaha zavděčit se „vůdci smečky“, radost, touha po pohlazení, hraní
apod.
Samozřejmě, že
motivů může být celá řada. Jak jsme si již řekli, na psa může působit
najednou i několik motivů – pohnutek, a to jak biologických, tak zároveň
i sociálních. V dalším textu již ale nebudeme používat rozdělování na
motivy biologické nebo sociální, protože pro vlastní výcvik to nemá
podstaný význam.
Pokusme se
vysvětlit nejpoužívanější motivy při provádění výchovy nebo výcviku.
Určitě jste si všimli, že jsem se najednou zmínil i o výchově. Nechci
tady zase odbíhat k dalšímu velmi důležitému tématu, jako je dělení na
výchovu a výcvik, protože bychom se opět mohli “někde” ztratit a utéci
od dnešního tématu.
K rozdílům mezi výchovou a
výcvikem se vrátíme v některém z dalších
pokračování našeho seriál o výcviku.
Než se však vratíme k
“našim” motivům, ještě si řekněme jednu podstatnou věc; ani v odborné
literatuře se většinou nečiní rozdíl mezi pojmem motiv a motivace. Proto
i my v dalším textu budeme z důvodu snažšího pochopení a lepší
orientace, v článku používat pouze pojem “motivace”. Jen tam, kde to
bude vysloveně nezbytné pro pochopení tématu, použiji termíny oba.
V minulých dílech jsme
si také podrobně probrali řadu výcvikových metod. Mezi nimi byla např. i
metoda kontrastní. Věřím, že většina z vás tuto metodu dokonale zná a
není potřeba ji připomínat, ale aby se v následujících řádcích
“neztratili” ani ti, kterým kontrastní metoda zatím mnoho neříká,
zopakujme si hlavní princip.
Metoda kontrastní je metoda, při které psovod po vydaném povelu
(podmíněného
podnětu) psa donutí nepodmíněným podnětem (fyzickým
působením) k požadovanému výkonu, aby ho vzápětí, po splnění cviku,
pochválil.
Při její popisování jsme se otázkou: ”Proč vlastně náš pes cvičí?”
prakticky nezabývali. Krátce jste se o tom mohli dočíst ve 2. dílu
tohoto seriálu o výcviku; při popisování podmíněných reflexů. Když jsme
si v úvodu tohoto článku napsali, že “žádnou činnost pes neprovádí bez
motivace” a tak si nyní napišme jakou má pes, při cvičení metodou
kontrastní, motivaci. Podívejte se ještě jednou výše na specifikaci
motivů biologických. Tam je uvedeno: “…chování psa k dosahování
příjemného a také k vyhýbání se nepříjemnému.” Na vysvětlení si vezměme
opět náš klasický příklad – nácvik cviku “sedni”. Při nácviku kontrastní
metodou působí na našeho psa dva motivy. Prvním motivem je snaha po
vyhnutí se nepříjemnému tlaku naší levé ruky na záď a trhnutí obojkem
vzhůru pravou rukou. Druhým motivem je snaha po dosažení příjemného
pocitu, který by mu měla navozovat naše pochvala, případně pohlazení. V
předchozích článcích jste si několikrát mohli přečíst o “síle podnětů” a
pod. A
teď jsme zase u té motivace. Čím silnější bude naše mechanické
působení, tím silnější bude snaha našeho psa se vyhnout oněm nepříjemným
pocitům. Jak jsem již psal, na psa působí zároveň i další motiv – snaha
po příjemném pocitu, který představuje naše spokojenost, vyjádřená
pochvalou, pohlazením, případně pamlskem. U tohoto cviku je jasně vidět,
že na psa působí motivace, která je složena minimálně z těchto dvou
motivů. A nyní jde o to, který motiv bude pro psa silnější, resp.
vzájemná rovnováha či nerovnováha mezi těmito motivy. Pokud snaha
vyhnout se nepříjemnému bude u psa výrazně silnějším motivem než jeho
snaha po dosažení příjemného, pak pes bude cvičit tzv. pod tlakem.
Takovéto cvičení “pod tlakem” má za následek nejen absenci nebo ztrátu
ochoty reagovat na naše povely, ale především u psa budeme postrádat
radost ze cvičení, která je u cvičení IPO, a dnes už nejen u IPO,
rozhodčími nekompromisně požadována. Pokud bude pro psa snaha o
dosažení příjemného slabým motivem – pohnutkou, ale motiv - pohnutka
vyhnout se
nepříjemnému, bude přecházet ve strach, pak ani nelze hovořit
o metodě kontrastní, ale o metodě mechanické. A pokud ještě nebudeme
postupovat podle jasných pravidel při vytváření podmíněných reflexů, pak
nemůžeme hovořit o žádné metodě, ale můžeme jen konstatovat, že se
dopouštíme týraní psa!! Na tomto příkladu jsme si názorně vysvětlili,
jak je pro nás “životně” důležité motivací našeho psa se vážně zabývat.
Samozřejmě by to chtělo správně stanovit a používat tu nejlepší motivaci
již před započetím výcviku, ale… Jak jsme konstatovali v minulém dílu:
“K výcviku každého psa musíme přistupovat individuelně”. A to platí
samozřejmě i při volbě motivace. To, co může znamenat pro jednoho psa
úžasnou motivaci, pro níž je schopen “se přetrhnout”, tak u jiného psa
stejná motivace nemusí být dostatečným “hnacím motorem” pro ochotné a
radostné cvičení.
Uveďme si opět názorný příklad. Pro “aportéra” může
být používání balónku obrovskou motivací, zatímco u jiného psa s
balónkem moc štěstí neuděláme. Podobné to může být u pamlsků a řadě
dalších možných motivací.
Zatím jsme si
ukázali motivaci složenou ze dvou motivů (snaha po vyhnutí se
nepříjemnému a snaha po dosažení příjemného), z nichž oba svým způsobem
působí integrovaně (celkově) ke splnění určitého cviku. Pokud při
výcviku použijeme zároveň několik motivací (správně motivů) pro dosažení
cíle, můžeme, samozřejmě při správné aplikaci (použití), dosáhnout
významných úspěchů při výcviku. Jenomže na psa obvykle působí několi
motivací, z nichž některé nám “kazí” určitý cvik. Vzpomeňte si
například, jak jsem popisoval
přeskokové jednání druhého typu u aportu.
Pro úplnost raději připomenu to podstatné.
Pes běží pro aport s cílem „ulovit kořist“. Jenomže my po psovi chceme,
aby nám tuto svoji „ulovenou kořist“ nejenom přinesl ukázat, ale také
odevzdal. A tady logicky dochází k již zmíněnému střetu dvou motivů –
pohnutek. Na jedné
straně na něj působí motiv – kořistnický pud a zároveň motiv, tuto
kořist – aport odevzdat “vůdci smečky”. Při působení dvou a více
protichůdných motivací záleží především na tom, která motivace je pro
psa silnější. Pokud jsou stejné síly, pak dochází k přeskokovému jednání
druhého typu. A pokud je námi zvolená a použitá motivace slabší než jiná
motivace, která působí současně, ale protichůdně na psa, aniž bychom
chtěli, pak logicky dojde k tomu, že nám pes necvičí. Důvodem je
skutečnost, že ona jiná motivace uspokujuje u našeho psa jinou potřebu nebo aktivuje jiný, silnější pud či instinkt, než jsme zvolili a chtěli
použít my! Pro lepší pochopení si uveďme příklad. Cviku “sedni” už bylo
v tomto seriál příliš, tak si uveďme cvik jiný. Psa učíme pro změnu cvik
“lehni”. Aby by
byl příklad co nejlepší, tak si řekněme, že jde o mladého
psa, u kterého cvik ještě nemáme dostatečně upevněn. Všude napadl sníh,
je mráz a my chcem cvičit jako normálně. Poprvé nám pes zaujal polohu
vleže. Protože ho při setrvání v této poloze hodně studilo břicho, tak
při opakovaném povelu si již pes nechce do sněhu lehnout, a to ani za
použití nepodmíněných podnětů (trhnutí vodítkem a tlak ruky na záď). U
našeho psa byl silnější motiv “snaha po vyhnutí se nepříjemnému mrznutí
břicha” před před použitím nepodmíněných podnětů. Zkušený a racionálně
(rozumně) uvažující psovod u mladého a nedostatečně vycvičeného psa
nebude tento cvik vůbec provádět. Vždy je lepší předcházet problémům
dřív než nastanou, než následně řešit vzniklé problémy. V našem případě,
kdy jsme psovi dali povel k lehnutí a pes si nelehl, tak to skutečně
problém je. Při opakování si pes zvykne, že naše povely se nemusí
bezpodmíněčně plnit. Možná někdo z vás namítne, že psa silou donutí
zalehnout i do toho sněhu. Ano, věřím tomu, že tohoto psa lze násilím
donutit k ulehnutí, jenomže… A už jsme zase u té motivace. Pokud
motivací k zalehnutí je snaha po vyhnutí se našemu hrubému násilí, pak
zase ztrácíme ochotu psa reagovat na náš povel a taktéž radost ze
cvičení se více či méně ztrácí. A to nemluvím ani o tom, že pokud
nepostupujeme správně podle teoretických, časem prověřených, pouček a
postupů, pak ztrácíme důvěru našeho psa a pes se nás začne bát. V tom
lepším případě se nás bude bát jen u tohoto jednoho konkrétního cviku.
Bude se snažit jen vyhnout situaci, kdy by mohl zaznít povel “lehni”. A
věřte, že náš pes je v podobných situacích velmi vnímavý a aniž bychom
si to uvědomovali, tak náš pes bude dopředu vědět, kdy může očekávat
onen, pro něj tak nešťastný povel “lehni” (ale o tom si povíme v
některém z dalších dílů). V tom horším případě se nás začne bát i při
jiných cvicích, bude v neustálem napětí a začne trpět úzkostmi. Možná se
vám to bude zdát přehnané, ale to je skutečná a tvrdá realita. Mnohokrát
jsem se s tím setkal a bohužel stále i setkávám. Samozřejmě v nepoměrně
menší míře, ale…
Dalším klasickým
příkladem střetu motivací může být přítomnost háravé feny na cvičišti.
Pokud nemáme psa opravdu perfektně vycvičeného, pak přítomnost háravé
feny bude u dospělých psů, zvláště pokud již aspoň jednou kryli, při
tréninku neřešitelným
problémem. Proto háravé feny mají na soutěžích
vstup do prostoru stadionu zakázan a cvičí až na samý závěr soutěže. V
otázce přítomnosti háravých fen na cvičištích není jednotný názor. V
této věci jsou dva základní názory. Jeden říká, že háravé feny na
cvičiště nesmí, zatímco druhý říká, že právě naopak háravé feny mají na
cvičiště chodit, aby si psi na podobné situace zvykli. Nechci být
soudcem, ale myslím si, že oba tábory mají svůj díl pravdy. Pro mladého
psa se začínajícím psovodem bude přítomnost háravé feny znamenat konec
výcviku, zatímco zkušený psovod přítomnost háravé feny uvítá. Ne všichni
účastníci soutěží se chovají mravně a ohleduplně. Někteří soutěžící se s
háravou fenou záměrně producírují na společných místech (byť je to
před
stadionem), aby ostatním ztížili možnost předvedení perfektního výkonu.
Pokud si pes zvykne na přítomnost háravé feny na cvičáku, na soutěži pak
nemá v podobných situacích žádný problém.
Ale vraťme se
opět k tématu. Vždy bychom dopředu měli vědět, jaká motivace (jaké
motivy a také jak silné) bude na psa působit a podle toho volit postup
při výcviku. Když např. víme, že máme psa “lechtivého” na střelbu, tak
když vidíme, že se jiný psovod chystá ke střelbě, pak poodejdeme opodál
a psovi např. dáváme pamlsky, hladíme ho po těle a ještě ho chlácholíme
hlasem. Nepříjemný pocit až strach zároveň regulujeme - snižujeme také
dostatečnou vzdáleností od onoho střelce. Pamlsky a dalšími motivy,
kterými se snažíme u psa vyvolat příjemné pocity, musí být silnější než
nepříjemný pocit až strach ze silného, a pro našeho psa velmi
nepříjemného nárazového zvuku – střelby. Ti, kteří pozorně sledují
články o výcviku již vědí, že teď jsme vlastně opět narazili na metodu
učení habituací (přivykáním), kterou jsme si popsali v předchozím dílu.
Jako další
typický příklad střetu motivací si uveďme např. cvik přivolání. Pes na
povel
k nám spolehhlivě běží, protože čeká např. pamlsek. Jeho motivací
k tomu, aby k nám přiběhl je především uspokojování hladu. Samozřejmě,
že další, současně působící motivací, může být hra s balónkem, kousání
do peška či něco jiného. Za normálních okolností pes příjde na naše
zavolání vždy, jenomže … Jenomže najednou před našim psem vyběhne např.
kočka. Na psa začala působit další motivace, která ale působí proti výše
uvedeným motivacím. Pes se snaží uspokojit potřebu lovit, uspokojit svůj
lovecký instinkt. Tato nová motivace je však pro našeho psa příliš silná
a zcela potlačí jeho snahu k uspokojení své potřeby na pamlsek, hru s
balónkem či kousání do peška. V takovéto situaci pes vyrazí za kočkou a
na naše volání nereaguje. Mnohé z vás nyní napadne otázka: No dobře, ale
jak máme v podobných situacích postupovat?
Musím říci, že v podobných situacích se již nedá nic dělat; jen trpně
čekat, až to honění našeho psa přestane bavit a milostivě se k nám
vrátí. Pokud jste pozorně sledovali předchozí články, tak již víte, že
jakékoli násilí (nemusí být fyzické, ale u některých citlivých psů stačí
verbální) na vrátivšímse psovi je kontraproduktivní. Nejenom, že toto
násilí nezabrání
našemu psovi v dalším útěku za kočkou či jiným
zvířetem, ale pes si spojí nepříjemný pocit s příchodem k nám a máme do
budoucna daleko větší problém než to, že nám utekl. Už jsme několikrát
narazili na termín “síla motivace” nebo “síla podnětu”. A právě silou
těchto motivací se musíme zabývat a zvolit ty správné. Ukažme si správný
postup u psovoda z předchozího příkladu. Přivolání má u psa nacvičené
dobře, ale jen v běžných podmínkách; tedy bez přítomnosti zvěře či
jiného psa. Psovod vede psa na dostatečně pevné šňůře do prostoru
výskytu kočky či jiného zvířete. Vodítko či šňůra musí být zásadně
prověšená a její volná délka musí taková, abychom v okamžiku trhnutím
byli schopni způsobit psovi nepříjemný pocit. Psovod je připraven, aby v
okamžiku, kdy pes vyrazí za zvířetem, vydal povel a hned vzápětí velmi
silně trhnul touto šňůrou. Logicky je potřeba psa následně výrazně
pochválit a nabízet mu nějakou lákavou
odměnu. Podmínkou úspěšnosti
“akce” je, že jednak pes nesmí být na natažené šňůře, ve správný okamžik
musíme vydat povel a ještě ve správnější okamžik musíme trhnou onou
šňůrou. Trhnutí šňůrou musí být opravdu silné. Pes si musí zapamatovat
tento velmi nepříjemný pocit a zároveň si ho spojit s vyražením za
kočkou či jinou zvěří. Situaci opakujeme, ale s tím rozdílem, že
navodíme situaci, kdy sice vyplašíme nějaké zvíře, ale ve větší
vzdálenosti od nás. Tím nebude motivace k uspokojení loveckého pudu
našeho psa tak silná a jeho další, současně působící motivace budou
převládat. Jaké to jsou motivace? Tak především snaha vyhnout se
nepříjemnému pocitu (silnému trhnutí šňůrou), touha po pamlsku, balónku
a pod. Pokud jsme postupovali správně, pak náš pes již za zvěří
nevyrazí. Naopak po vydání povelu “ke mně” pes přiběhne k nám.
Nepříjemný pocit si totiž spojí s vyražením za zvěří nebo s
povelem “ke
mně”. Logicky musíme psa také okamžitě pochválit, odměnit pamlsky
(raději několika), pohrát si s ním a pod. Může se však stát, že někteří
z vás z přehnané “pseudolásky” ke psovi netrhnete šňůrou dostatečně
silně a psa si jen přitáhnete k sobě a tím mu zabráníte v následování
zvěře. V tomto případě začínáte mít problém. Pokud “procedůru” na šňůře
s nedostatečně silným trhnutím budete několikrát opakovat, pes rychle
pozná, kdy je na šňůře a kdy nikoli. Pokud bude na šňůře, tak se možná
ani nebude příliš snažit utéci za zvěří. Běda však, až jednou nebude na
šnůře; okamžitě utěče atd. Psi totiž velmi rychle poznají, kdy jsou
připnuti na vodítku či šňůře a kdy nikoli. Poznají, že bez šňůry mohou
utéci. V tomto případě jsme se nenavratně zbavili možnosti snadno a
rychle “vysvětlit” psovi, že za zvěří se neutíká a že přivolání je
přivolání a nikoli povel k pronásledování zvěře. Na adresu těch
útlocitných, kteří nechtějí svému psovi způsobit nepříjemný pocit, bych
chtěl říci, že by pro nás mělo být přijatelnější jednou pořádně trhnout
šňůrou, než neustále trnout hrůzou, kdy našeho neovladatelného psa
přejede auto či nám ho zastřelí myslivec.
Mezi motivy
biologické řadíme také i strach. Protože se však zabýváme sportovním
výcvikem, kde by mělo být cílem nejenom přesné provádění jednotlivých
cviků, ale
současně i radost našeho psa ze cvičení, zúžím další motivace
jen na ty, které psa pozitivně motivují a posilují jeho radost z
výcviku. Pro zdánlivou jednoduchost a běžnou praxi se dále budeme tedy
zabývat motivací balónkem a motivací pamlskem.
V dnešní době je balónek
běžně používanou motivací . Nemusí to však být jenom balónek, jak se
stále tvrdí a prosazuje, ale může to být klidně jiná hračka nebo jiný
předmět. Pro snažší pochopení a jednodušší vyjadřování budu v dalším
textu pracovat pouze s “balónky”. Prakticky se používá jen balónek,
který je přivázán na různě dlouhé šňůrce. Balónek nejčastěji používáme
jen k uchopení, krátkému potahání a rychlému odebrání. A nyní si položme
otázku: Je to správně, respektive je to ten jediný a nejlepší způsob
motivace psa balónkem? Možná hned namítnete, že takto s balónkem pracují
všichni psovodi, takže v tom nevidíte nic nenormálního. Určitě nic
nenormálního v tom není, ale myslím si, že pro řadu psů
takovéto
používání balónku nemusí být tou nejlepší motivací. Myslím si, že každý
psovod, který chce dobře vycvičit svého psa a ještě k tomu dosahovat
výborné výsledky na soutěžích, by měl vždy vědět proč cvičit svého psa
zrovna tak a proč ne jinak. V tomto ohledu máme ještě jisté rezervy.
Nezřídka kopírujeme ostatní psovody a nechápeme, že náš pes je jiný a my
bychom ho měli jinak motivovat, protože jeho prioritní potřeby jsou jiné
než u jiných psů. Abychom mohli vysvětlit rozdíly a tak přijít celé věci
“na kloub”, měli bychom se tak trochu vrátit na začátek článku.
Podívejme se znovu na definici pojmu “motiv” a “potřeba”. Nyní se
zamysleme nad tím, jak používáme balónek a přiřaďme k tomu tu správnou
“potřebu”, která psa motivuje. Pro mnohé z vás to bude snadná odpověď.
Bez
dlouhého přemýšlení řeknete lovecký pud. Dovolil bych si s vámi však
o tom polemizovat, protože jsem toho názoru, že tomu tak není. Potřebou
psa není uspokojení loveckého pudu, ale pudu kořistnického. Vím, že mezi
těmito pudy se ani v literaturách nečiní rozdíl, ale dle mého názoru se
jedná o dva rozdílné pudy. Tyto pudy bývají různě vyvinuté; u některého
je silnější kořistnický pud, zatímco lovecký pud není příliš silně
vyvinut a obráceně. Samozřejmě, že jsou psi, kteří mají oba pudy velmi
silně vyvinuté, ale to už jsme zase v individuelních rozdílech
jednotlivých psů. Nyní si tedy řekněme, jaký je rozdíl mezi pudem
loveckým a pudem kořistnickým. Tak zase trochu té nezbytné teorie.
Zdálo by se, že lovecký
pud svoji podstatou patří do tzv. funkční oblasti přijímání potravy
neboli, že lovecký pud slouží k uspokojování potřeby k opatření si
potravy. Již před
více než čtyřiceti lety bylo prokázáno, že požírání
ulovené kořisti musí být naučeno, protože vzájemná vazba mezi ulovením
kořisti a jejím požíráním není součástí instinktů, se kterými se pes
narodí. Možná jste si i všimli, že normální domestikovaný pes, kterému
se poprvé v životě podaří ulovit nějakou zvěř, tuto zvěř nepožírá.
Lovecký pud ve psovi tedy vybudí naléhavou potřebu ulovit (dostihnout a
zabít) pohybující se kořist. Tady bych chtěl upozornit na ono nenápadné
slůvko “pohybující se”. Toto je velmi důležité. Na dokreslení si vezměme
situaci, kterou možná znáte z vlastní zkušenosti. Pes najednou opodál
spatří např. srnu, která stojí a pozoruje ho. Co udělá normální pes
(nemám na myslí typické psy pytláky a pod.)? Zastaví se a srnu bude
pozorovat. Pokud se srna nepohne, pes na ni nezaútočí. Pokud se však
pohne, ve psu se okamžitě probudí jeho lovecký instinkt a okamžitě
vyrazí za
srnou s cílem ji ulovit. Ulovením, resp. zabitím srny se jeho
lovecký instinkt utlumí. Pes již nemá žádný motiv setrvávat u ulovené
zvěře. Pokud by se kořist v průběhu útěku zastavila a stala se nehybnou,
pes na zvěř nezaútočí, protože pro uspokojení jeho potřeby ulovit je
nezbytnou podmínkou pohyb zvěře. Určitě všichni znáte podobnou situaci u
“vesnických” volně pobíhajích psů; pokud před nimi budete utíkat, tak
vás určitě kousnou. Pokud se však zastavíte, tak ke kousnutí nedojde.
Kořistnický pud u psa bych
charakterizoval jako silnou potřebu mít kořist jen pro sebe, “vlastnit”
ji. Kořist si může buď “ulovit” a nebo, tak jak bylo v popsaném případě
práce s míčkem, mu je prostě daná psovodem. Sílu kořistnického pudu
můžete pozorovat už u malých štěňat. Třeba v situaci, kdy se snažíte
štěněti odebrat misku se žrádlem, kost a nebo jeho oblíbenou hračku.
Samozřejmě, že lze vhodnou výchovou i u psa, silného “kořistníka”,
docilit toho, aby si od
nás nechal svou kořist odebrat. Psa se silným
kořistnickým pudem také poznáte podle toho, že máte problém s odebráním
míčku nebo dokonce i při pouštění aportovací činky.
Vraťme se zpátky k
motivaci balónkem. Kromě již zmíněného “uchopení, krátkého potahání a
rychlého, odebrání” , kdy vybuzujeme u psa kořistnický pud, můžeme psa
motivovat házením míčku. Tím, že hodíme míček směrem od psa, vybudíme u
psa nikoli kořistnický, ale lovecký pud. Dle mých zkušeností je u
služebních plemen psů (správně bychom ale měli psát “pracovních plemen
psů”, protože v rozdělení plemen do jednotlivých skupin pojem “služební
plemeno” není) lovecký pud obvykle silnější než pud kořistnický. Z toho
logicky vyplývá, že motivace “uchopením, krátkým potahání a rychlým
odebráním” bude slabší než hození balónku směrem od psa. Motivace
odhozením balónku má samozřejmě svoje úskalí; takto nelze dost dobře
motivovat psa, u kterého nemáme
vybudováno přinášení předmětů –
aportování. Pokud by náš pes dobře a spolehlivě neaportoval, pak bychom
odhozením balónku sice dosáhli dobré motivace, ale bohužel vždy jen
jednou. Pak bychom zřejmě museli výcvik předčasně ukončit, protože
bychom již psa k sobě nepřivolali.
Další dobrou motivací
pro našeho psa může být hra s oblíbeným předmětem, a to ať již zmíněným
balónkem či jinou hračkou. Hra může navazovat také na již probrané
praktiky s balónkem a může ještě umocnit celkovou motivaci našeho psa. V
tomto případě vybuzujeme také pud hravosti. Chuť hrát si mají především
štěňata a mladí psi. Hravost s přibývajícím stářím psa ustupuje do
pozadí. Když však tuto hravost u psa upevňujeme od útlého mládí častými
hrami, potom hravost psi prakticky neztrácejí ani v pokročilejším věku.
Jak vidíme, tak hra může být dostatečnou motivací i pro psy starší.
Kromě balónku je
vhodnou motivací pro psa také podání pamlsku. Už ze samotného
názvu musí
být každému jasné, že za pamlsek lze těžko považovat např. granuli,
kterou používáme k normálnímu krmení. Pokud nemáme vysloveného žrouta,
tak pro normální granuli se nám pes při výcviku “nepřetrhne”. Volba
vhodného pamlsku je základním předpokladem pro správnou motivaci. Nelze
říci, že pro všechny psy je nejvhodnější určitý druh pochutiny. Vhodným
pamlskem může být pro jednoho psa piškot, zatímco jiný pes má rád salám,
sýr či třeba špek a pod. Chce to samozřejmě vyzkoušet, aby pamlskem bylo
něco, pro co je náš pes ochoten pracovat s elánem a radostí. Používání
pamlsků je vhodné především u psů tzv. žravých; u psů, které musíme k
žrádlu pomalu nutit, tato motivace nebude příliš vhodná. Vlastní
používání pamlsku je podobné jako u balónku, i když rozdíly tu
samozřejmě jsou. Správné požívání balónku vyžaduje určitou rutinu a
grif, zatímco podávat psovi pamlsek se učit nemusíme; to zvládnou i
začátečníci. U psů kořistníků bývá mnohdy problém s odebíráním balónku.
Při používání balónku cvičení hodně “rozkouskujeme”. Při
používání
pamlsků žádný takový problém řešit nebudeme. Pamlsky máme obvykle ukryté
v pravé kapse. Protože jsme většinou praváci, tak nám toto sice
vyhovuje, ale tahle skutečnost může mít za následek chyby ve výcviku.
Při chůzi u nohy se nám pes může vytáčet – nejde úplně rovnoběžně, při
předsednutí (např. při přivolání “ke mně”) se pes již může natáčet k
naší pravé straně apod. Někteří psovodi používají tzv. pamlskovnici. To
je taková kapsa – ledvinka, kterou má psovod buď vpředu u pasu nebo na
boku. Při umístění vpředu není problem s vytáčením psa při přivolání “ke
mně”, ale… Při častém používání se u psa může objevit nežádoucí
spojitost; psovod má pamlskovnici = bude odměna, proto bude cvičit, nemá
pamlskovnici = nebude odměna, nebude cvičit. Trochu jsem tento příměr
zjednodušil, ale většinou to takhle bývá. Nikoli na samém počátku
používání, ale postupem
doby. Výhodnější je varianta, kdy pro pamlsky
používáme kapsy vlevo i vpravo, vpředu i vzadu, aby nás pes zkrátka tzv.
neprokoukl; aby nevěděl, jestli máme či nemáme pamlsky a kde.
Další možností, jak
motivovat psa, jsou hry se zákusy do peška či hadru. Vedlejší výhodou
této motivace je možnost učit psa plnosti zákusů, pouštění na povel. A
opět je to stejné jako jsme si již uvedli výše; můžeme tuto motivaci
používat společně s předchozími praktikami, resp. může plynule navazovat
na uvedené způsoby. Jen pro úplnost uvedu příklad správného nácviku
pouštění. Po dostatečně dlouhé hře s balónkem, hadrem či jiným předmětem
dáme povel “pusť” a psovi ihned podáváme pamlsek. Touto praktikou psa
okamžitě převedeme na jinou motivaci - chuť na pamlsek. Nejenže docílíme
rychlé a ochotné puštění onoho motivačního předmětu, ale psa zároveň
snadno naučíme pouštění, na které navážeme při provádění obrany.
Pouštění tak můžeme procvičovat už i u malého štěněte či mladého psa.
Časem poznáte, jak jste byli prozíravý, když jste svého psa již v mládí
učili pouštění na povel.
Je logické, že bychom
měli neustále hledat co možná největší a nejlepší - nejúčinnější
motivaci pro našeho psa. Čím větší motivaci budeme používat při výcviku,
tím náš pes bude cvičit ochotněji, s větší radostí a zároveň se bude
rychleji učit a naučené cviky bude provádět spolehlivěji. A když to trochu zjednoduším, tak o tom je vlastně celé IPO! Poslušnost u
IPO je především o rychlosti provádění jednotlivých cviků, ochotě
reagovat na náš povel, radosti psa ze cvičení, ale to vše samozřejmě při
maximálně možné přesnosti provádění jednotlivých cviků nebo jeho
jednotlivých fází. Zároveň docílíme i větší koncentrace (soustředění) na
svého psovoda.
Ale tak jako u všeho,
tak i u motivace je zapotřebí také správné aplikace (používání). Možná
si řeknete, že na tom nic není, že balónek umí používat každý. Nemyslím
si, že tomu tak je. Spíš si myslím, že opak je pravdou. Často vidíme, že
psovod sice má balónek u sebe,
ale se psem cvičí dlouho, než psa
balónkem odmění. A nebo ho odmění v nevhodný okamžik. Když pes cvičí
dlouho bez motivačního podnětu – bez utvrzení motivace, pak jeho
pozornost a ochota cvičit polevuje, až úplně poleví a pes cvičí zcela
bez zájmu. Nezřídka bývá apatický a dostává se až do fáze útlumu. Takže
jak používat motivaci? V první řadě je třeba zvolit správnou motivaci
pro našeho psa. Řekli jsme si, že každý pes má rozdílnou povahu, tak
musíme i konstatovat, že ne každého psa lze dostatečně motivovat stejným
- jednotným způsobem. Motivaci bychom měli také operativně měnit i
podle toho, jaký cvik či část cviku chceme naučit. Ne vždy však
vystačíme jen s motivací balónkem či pamlskem. Uveďme si názorný
příklad. Psa, který rád a náruživě kouše do rukávu, těžko budeme učit
cvik “zadní doprovod” s použitím pamlsku či balónku. V tomto případě
zcela určitě bude snaha “ulovit figuranta” daleko silnější, než než naše
virtuózní zacházení s míčkem či nabízení největší laskominy. Jediným
řešením je motivace “vyhnutí se nepříjemnému pocitu”, který představuje
korekce polohy psa u nohy
vodítkem. Čím náruživějšího máme “kousáče”,
tím silnější korekce vodítkem (nepodmíněným podnětem, ale to už všichni
určítě víte) musí být. V opačném případě psa neudržíme u nohy a v
extrémním případě nám uteče za figurantem. I když by ho nenapadl, což je
nepravděpodobné, tak nám rozhodčí poděkuje a zcela určitě ukončí naši
obranu diskvalifikací. S tou motivací je to stejné jako s výcvikovými
metodami. Nelze v žádném případě říci, že vystačíme s jednou motivací
nebo s jednou výcvikovou metodou!! A pokud vám to někdo bude tvrdit, tak
neví o čem mluví.
Ještě se vraťme zpátky k
používání balónku či jiného motivačního předmětu. V počátcích našeho
výcvikářského snažení si se psem s tímto předmětem nejprve jen tak
hrajeme, abychom se jednak přesvědčili, že to je ten správný motivační
prvek a jednak,
abychom našli ten správný způsob používání, který bude
vyhovovat nejen psovi, ale také i nám. Používání motivačního předmětu
(pro jednoduchost budu v dalším textu většinou psát „balónek“, ale bude
tím myšlen jakýkoli motivační předmět) musíme mít natolik zažité,
abychom při jeho používání u vlastního výcviku s ním neměli technické
potíže. V používání balónku bychom tedy měli mít takovou rutinu, abychom
při vlastní práci se psem ještě nemuseli věnovat zvýšenou pozornost
správnému používání tohoto balónku. Proto je vhodné si techniku
používání balónku nacvičit tzv. na sucho, bez psa. Až zvládneme tuto
fázi, přistoupíme k používání balónku při vlastní výchově nebo výcviku
našeho psa. Zpočátku volíme cviky jednodušší, kde není žádné donucení a
nebo míra donucení psa je zcela nepatrná a následná hra s balónkem bude
pro psa znamenat výrazně silnější motivaci, než třeba tlak naší ruky.
Pokud balónek začneme používat třeba při nácviku ovladatelnosti bez
vodítka (chůze u nohy), pak je třeba odměňovat psa balónkem zpočátku již
po pár krocích a také při každém zastavení. Interval používání odměny
pochopitelně musíme měnit, aby se nám neobjevila nežádoucí spojitost.
Proto odměníme psa například nejprve po 3 krocích, následně po 5, pak
zase po 3, poté po 4 a následně zase např. po 6 krocích atd. V počátcích
výcviku je zapotřebí balónek používat velmi často a hlavně systematicky.
U psa musíme vybudovat jistotu, že balónek máme u sebe vždycky a že
odměna bude každým okamžikem následovat. Kromě chuti “pracovat” naučíme
zároveň psa maximální koncentraci na nás, na psovoda. Abychom
postupovali ve výcviku správně, tak je zcela samozřejmé, že balónek máme
u sebe schovaný tak, aby ho pes neviděl. Při špatně používaném balónku u
psa nechtíc a velmi brzo vybudujeme nežádoucí spojitost; pes vidí
balónek – bude odměna, nevidí balónek – nebude odměna. To je vcelku
logické a přirozené. A pokud přece jenom bude cvičit, pak zcela jistě s
menším zájmem a méně ochotně. V tomto
případě nebude motivací odměna
balónkem, ale snaha po vyhnutí se nepříjemnému pocitu. Těžko lze také
očekávat radost psa z provádění jednotlivých cviků. Nesystematické a jen
občasné používání balónku nemůže splnit náš očekávaný výsledek, protože
ke zpevňování požadovaného chování motivačním předmětem prakticky
nedochází. Při začátku používání balónku tento používáme k odměně ještě
v okamžiku, kdy pes plní požadované chování (např. při chůzi u nohy nás
následuje přesně a pozorně). U cviků, kde je požadované chování splněno
jednorázově, např. zaujetím požadované polohy, pak samozřejmě odměna
balónkem bude následovat až po splnění cviku. Jinak to ani nejde. Odměna
však musí přijít těsně po splnění cviku. Když uvádím „těsně po splnění
cviku“, tak to musí být skutečně ihned po splnění cviku, jinak tato
motivace ztrácí svůj efekt jako zpevňující prvek. Pokud to mám vyjádřit
časově, tak v žádném případě interval mezi splněním cviku a použitím
balónku nesmí být větší než 3 vteřiny. Tato hranice je však mezní a i na
tuto třívteřinovou prodlevu musí být pes postupně tréninkem naučený.
Logické je, že čím je kratší prodleva mezi splněním požadovaného
chování, tedy např. zaujetím požadované polohy a odměnou balónkem, tím
je efekt docílený používáním motivační odměny mnohem větší než při delší
prodlevě. Při používání metody kontrastní, metody pozitivního posilování
a dalších metod bychom však neměli zapomínat také na slovní pochvalu.
Můžeme samozřejmě psa i pohladit, ale pro náš výcvik má největší význam
především spojení slovní pochvala
→ balónek nebo
pamlsek. Pokud budeme
správně používat slovní pochvalu a balónek či pamlsek, vytvoříme u psa
podmíněný reflex daleko rychleji. Naše pochvala bude signálem pro
následující odměnu. Při správném postupu dosáhneme toho, že po vyslovení
pochvaly bude mít náš pes stejné
pocity, jako bychom použili k motivační
odměně balónek nebo pamlsek. Z toho vidíme, že i když možná někteří
čtenáři ohrnují nos nad teorií o reflexech, tak klasická teorie
(nazývaná „teorie o vyšší nervové činnosti“ nebo nově také „klasické
podmiňování“) nás provází i při používání nejmodernějších výcvikových
metod. Ještě se však vraťme k používání pochvaly a balónku. Již
z podstaty je logické, že mezi pochvalou a balónkem je vzájemná vazba.
Platí, že než psa odměníme balónkem, tak předtím vždy psa nejprve
pochválíme, nikoli obráceně! Tato vzájemná souvislost ale neplatí však
zcela automaticky při opačné situaci; když psa pochválíme, že ho
vždycky odměníme. Sice z předchozího textu by se mohlo někomu zdát, že
psa odměňujeme balónkem pořád, ale není tomu tak. Ve výcviku neexisuje
jen tzv. černá nebo bílá; tzn. že
neplatí „pes buď splnil nebo nesplnil
naše požadavky“. Často nastanou situace, kdy pes sice splnil požadovaný
cvik, ale třeba jen průměrně. Nesedl si například dostatečně rychle a
pod. Na opravení polohy to není, ale na motivační odměnu také ne.
V tomto případě psa buď psa nepochválíme vůbec a nebo jej pochválíme jen
také jakoby „průměrně“. U pochvaly je vždy velmi důležité, aby byla
přiměřená předvedenému výkonu. Z toho logicky vyplývá, že bychom se měli
naučit psa také správně chválit. Způsob provedení naší pochvaly by měl
jasně odrážet míru naši spokojenosti s provedeným požadovaným chováním
nebo cvikem. Pokud by nás pozorovali ostatní psovodi, tak jenom z našeho
hlasového projevu musí být hned každému jasné, jak nám pes cvičí a jaké
předvádí výkony. V případě provedení perfektního výkonu se nebojte
citově projevit a psa od srdce pochválit. Nebojte se projevit, i když si
ostatní psovodi možná poťukají na čelo. Naše pochvala by v případě
provedení špičkového výkonu měla být plná pozitivních emocí. U nás tomu
říkáme „udělat
psovi divadlo“. Dávejte psovi při výcviku najevo různé
stupně vaší spokojenosti. Pes se je naučí brzy rozeznávat a bude je
dobře vnímat a reagovat na ně. I pes je schopen vnímat naši spokojenost,
naše duševní rozpoložení (o tom jsem se již zmiňoval dříve) lépe, než si
možná myslíme a reagovat na ně.
Ale vraťme se
k vlastnímu výcviku. Pokud nám pes neprovede cvik takovým způsobem,
jakým si představujeme, provedeme samozřejmě opravu. U některého cviku
psa bez povelu opravíme např. uvedením do správné polohy (pes si křivě
přisedl k noze apod.). U cviků, kde to není možné (např. pes si sedl
sice přesně, ale pomalu) provedeme okamžitě cvik znovu. Při novém
provádění cviku však
nesmí nastat situace, kdy pes opět udělá stejnou
chybu a stejný neúspěch se bude znovu opakovat. To bychom pouze u psa
utvrzovali špatné provedení cviku. My naopak potřebujeme bezprostředně
navodit takovou situaci, aby pes požadovaný výkon splnil dokonale a tím
abychom za to mohli psa comožná nejlépe pochválit a odměnit balónkem a
pod. Aby se neúspěch nemohl opakovat, vracíme se při provádění nácviku
metodicky minimálně o jeden krok zpět. To znamená, že se vrátíme ke
způsobu provedení cviku, který pes zná z dřívějška, a o kterém jsme
přesvědčeni, že jej pes zacvičí k naší plné spokojenosti. Jako příklad
si vezměme např. u cvik „sedni“, u kterého použijeme stejný způsob
nácviku jako dříve, to znamená s použitím mechanických podnětů (trhnutí
vodítkem za současného zatlačení na záď) apod.
Na začátku jsem se zmínil o
motivech jednak biologických a jednak sociálních. Přece
jenom bych se o
motivech sociálních trochu zmínil. Mezi psovody se občas hovoří “cvičí
pro radost svého pána”. Ono “cvičí pro radost svého pána” to je vlastně
ta sociální motivace. Jenomže… Ne každý pes je ochoten “cvičit pro
radost svého pána”, tedy ne pro každého psa je tato sociální motivace
dostatečně silná. Jen pro radost svého pána mohou cvičit jen psi, kteří jsou
v submisivním postavení vůči svému psovodovi - “vůdci smečky.” Pokud
máme doma psa dominantního, sebevědomého, pak tuto sociální motivaci
můžeme jen těžko očekávat jako dostatečně silnou, abychom s ní při
výcviku vystačili. Dokonce musím konstatovat, že takoví psi se vůbec
hodně obtížně motivují, a to především při cvičení poslušnosti. Ne že by
to nešlo, ale… Znamená to hodně moc přemýšlení a vymýšlení způsobů, jak
motivovat tohoto sebevědomého a dominantního psa, aby plnil naše
příkazy a požadavky. Zvláště, pokud chceme, aby nám cvičil podle našich představ,
tedy rychle, přesně, ochotně, s plným nasazením a ještě k tomu
radostně. Řekl bych, že je to nadlický úkol. Pokud se vám však přece
jenom podaří takového psa správně vycvičit, o to větší bude vaše radost
a také si zasloužíte obdiv svého okolí.
Ladislav Mach